Gravidmassage

Är du gravid så har du förmodligen fått en hel lista av saker som du bör undvika att både göra och äta. Jag har en hel del kunder som frågar mig om det är ok med massage och träning under en graviditet. Det finns inte så mycket forskning om just detta, men det som finns om massage kan ni hitta här: http://www.svenskmassage.se/databas/ Mina högst personliga åsikter är dessa: När det gäller gravidmassage så är REKOMMENDATIONERNA att man ska vänta till 12e veckan innan man börjar ta massage. Anledningen sägs vara att det är de tre första månaderna som risken för missfall är som störst, och då massage ökar blodcirkulationen i kroppen så sägs då detta ÖKA risken för missfall. Som utbildad massör så har jag ALDRIG nekat en kund massage bara för att hon är gravid i exempelvis 6e veckan och inte 13e.

På bilden: John Carrier, terapeutisk gravidmassör och utbildare hos carriercarrier.se

Jag har HITTILLS inte fått någon som reagerat negativt på massage, och då har jag ändå tryckt på både triggerpunkter och knådat ordentligt! Det allra roligaste är när  man får följa med under graviditeten f o m det att kunden ”tror” och inte riktigt ”vet” om hon är gravid tills de kommer till mig och är höggravida och ska föda när som helst. Jag känner mig lite extra speciell och utvald som massör när de låter mig ta hand om dem 🙂 Så jag tycker inte att man ska oroa sig för massage när man är gravid. Läste en skräckhistoria på någons blogg om att de hade svullnat upp och mått dåligt, men går man till en UTBILDAD och CERTIFIERAD massör så VET vi hur vi ska massera och då uppkommer inte sådana komplikationer. Så till er som har en bulle i ugnen….gå på massage ofta och bara njut!

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

2 Responses to Gravidmassage

  1. john carrier says:

    Hej
    Hamnade här av en slump.. och blev förvånad av att hitta en bild på MIG!

    Hör gärna av dig, så kanske vi kan sammarbeta.

    John Carrier
    Terapeutiskgravidmassör och utbildare
    http://www.carriercarrier.se/gravidmassage

    • doit4life says:

      Hej John; Ska definitivt bli bättre på att skriva källhänvisning på de bilder jag använder mig av. Mejlat dig från min företasgmejl för mer information!

Kommentera

