Gillar du vad du ser i spegeln?

Det fanns en tid då jag HATADE speglar. Jag HATADE att vara med på skolfotot och jag ville helst slippa se mig själv. Detta var i tonåren, då hormonerna var i obalans och jag kände mig fetast av alla feta som fanns. Fet= ful och jag var både och. Utan att överdriva så höll detta i sig i säkert 10 år. Alltså fram tills jag var lite över 20 år. Nu när jag tänker på det så blir jag ledsen. Ledsen över att jag faktiskt ”slängde” bort 10 år av mitt liv på att tycka riktigt illa om mig själv. Någonstans på vägen så hände något. Jag träffade min första kärlek och han var bra på att säga fina och snälla saker om mig som person och om mitt utseende (ju mer man hör bra saker om sig själv ju mer börjar man tro på dem, fungerar väldigt bra åt motsatt håll också..). Sedan började jag lära mig om friskvård och hälsa, hur man tog hand om kroppen och varför detta var så viktigt. Kom även i kontakt med mental träning, tankens kraft, hur våra tankar påverkar oss och att det är vi som styr över dem och därmed bestämmer över hur vi vill må. Detta är något jag jobbar med varje dag. Och det ger resultat! Kropp,knopp och själ hör ihop. Därför krävs det att man tar hand om kroppen, genom träning,vila,kost, tar hand om knoppen (huvudet) genom att läsa mycket böcker, umgås med folk man tycker om etc och själen genom att lyssna på kroppen och vara snäll mot sig själv. Självklart hjälper det om man bor och lever i en harmonisk miljö, men kom ihåg att det ibland t o m växer blommor genom asfalten….Ingenting är omöjligt alltså!

Så, vad ser jag i spegeln nu för tiden? Jag ser inte så mycket äldre ut än för 10 år sedan, men jag ser gladare ut. Mer nöjd i både kropp och själ. Jag har hittat mig själv och framför allt, accepterat mig precis som jag är och ser ut. Den känslan är härlig! Kan inte låta bli att tänka på Baloo i Djungelboken som sjunger” Var nöjd med, allt som livet ger och allting som du kring dig ser, var nöjd med livets sorger och besvär. Var nöjd för, vet du vad , en björntjänst gör ju ingen glad, var nöjd med live som du lever här!”

Var nöjd som Baloo

Bra kan bli bättre!

Denna veckas egenträning har skiljt sig en del från förra veckan. Jag har haft ont i mina underarmar och händer pga mitt jobb som massör. Detta har gjort att jag ”skjutit” upp min styrketräning till ”nästa dag” (varje dag). Först idag körde jag lite styrketräning för bröst, axlar och triceps. Hoppas på träningsvärk 😀 Annars har jag faktiskt fått till hela 4 löppass den här veckan, varav 2 intervallpass. Har ju precis börjat med löpningen så jag vill försöka ta det lungt i några veckor innan jag kör längre pass. Har väl ändå fått ihop mellan 15 och 20 km den här veckan, varav ett var ett superhärligt utomhuspass i skinande sol 😀 Så jag är nöjd! Som vanligt så tycker jag att det är roligare med svettiga konditionspass, men då jag upptäckt att min kropp svarar bra på styrketräning så vill jag bättra mig på den punkten. Det är härligt att känna att man hela tiden kan bli bättre och att kroppen kan bli både starkare och smidigare ju hårdare man jobbar. Tänker för övrigt på vad jag stoppar i mig lite extra mycket nu, dock varken vill eller kan jag avstå sött till 100%. Apropå sött så var jag nog en björn i mitt förra liv! De går ju i ide på vintern, vaknar på våren. De gillar lax, honung och blåbär: Jag i ett nötskal!

Gott med sött

Nästa vecka är det ju påsk, och då vet vi ju vad som nalkas. (Påskgodis,Påskmust etc). Men efter påsk, då ska jag faktiskt testa en detoxkur och se hur mycket skit jag har i kroppen.

Vill du ha en platt mage?

Ja, vem vill inte ha en platt mage och slippa känna sig som en Michelingubbe?

Michelingubbe

Finns det egentligen något värre än att känna hur magen väller över ett par byxor eller att man får ex antal ”rullar” på magen när man sätter sig? Så, vad ska man då göra för att slippa detta? Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är kosten 70% viktig och träningen 30%. Med andra ord MÅSTE du se över dina kostvanor, först och främst, innan du ens börjar tänka på att träna magen varje dag. Det går ju inte heller att tro att det räcker med att träna magen varje dag så ”försvinner” den. O nej, här gäller verkligen blod, svett och tårar (nåja, massa svett iaf). Förmodligen kommer du inte bara tappa hull på magen utan på lite andra ställen också. För vissa av oss så är magen en slags ”fettreserv”. Andra har rumpa och lår som ställen där det samlas lite extra mycket hull. Och detta är alltså svårast att bli av med, men inte omöjligt! Här kommer lite hjälp på vägen mot en plattare mage:

1. Se över din kost. För en kostdagbok om du har svårt att ”se” vad det är som stör ditt mål mot en platt mage.

2. Mat att undvika: Alla snabba kolhydrater dvs vitt socker, vit pasta, vitt ris, potatis, bröd etc. Detta betyder inte att du ska ta bort kolhydrater helt,utan välja LÅNGSAMMA kolhydrater i form av fullkornsprodukter, grönsaker etc.

3. Undersök om du kanske är laktos- eller glutenintolerant. Detta kan göra att din mage sväller mer än normalt.

4. Ät mer proteiner (se bilden)

5. Träna bålen (mage/rygg/axlar), specifikt, 3-4 gånger i veckan. Det behöver inte ta mer än 15 min och du kan variera övningar med och utan redskap.

6. Kör lågintensiv träning, dvs, snabba promenader, cykla, simma etc för att bränna mer fett. Ju mer du svettas desto bättre!

7. Ät mindre kalorier. Sunt förnuft gäller här! Det handlar inte om att svälta sig själv utan om att uppnå en balans mellan ”insättning” och ”uttag” på ens mat-och energikonto.

8. Enligt WHO ska du som kvinna inte ha ett midjemått som överstiger 88 cm. Män ska inte ha över 102 cm. Har du ett högre midjemått kan det innebära en ökad risk för hjärt/kärlsjukdomar.

9. Ju äldre du är, desto mer får du kämpa pga att ämnesomsättningen sjunker med åldern. Detta innebär att ju äldre du blir, desto mindre mat in och mer svett ut…

10. Ta tillvara på vardagsmotionen (gå/cykla till- och från jobbet, ta trappor istället för hiss eller GÅ uppför rulltrappor om du bor i en större stad) och tänk: Rör jag på mig tillräckligt? Vad kan jag göra mer? Och du: Det tar TID att få en platt mage, allt beror på hur du tränat hittills och hur du ätit och hur mycket du har att ta ifrån. En STARK och en platt mage tar minst 6 månader att bygga upp….så vill du ha en platt mage är det dax att sätta igång!

Nyttigt och gott

Jorden runt med Joel Kinnaman

Har gått med i en ny Nike+ utmaning för i år. Den här gången leds den av Joel Kinnaman. Ett mycket smart drag av Nike 😀 Självklart anmälde jag mig! Utmaningen ligger i att vi ska försöka springa jorden runt på 40 dagar. Började med 7 km idag, tog en härlig löptur före min lunch i ett underbart solskensväder. Så, alla ni som behöver en morot för att komma igång med er löpning: Gå med i Nikes utmaning och gör Joel glad 😉 Gå in på den här länken och anmäl dig http://wwwc.aftonbladet.se/nike/

Bild taget från Aftonbladet/nike

Intressant

På senare tid har jag märkt av något intressant. Detta gäller främst mina coreklasser. Då jag gärna vill ha feedback från de som deltar så brukar det alltid vara några som kommer fram till mig efter klasserna och fråga om övningar eller oftast bara säga att de tycker mina klasser är så bra 😀 Det som är intressant är att MÄN ofta överskattar sina magmuskler och kör på tok för hårt från början så att de, i stort sätt, ligger och blir högröda i ansiktet eftersom de glömmer av att ANDAS under övningarna. Kvinnor däremot UNDERSKATTAR sina magmuskler och kommer ofta fram till mig och säger: Jag tror inte att jag har några magmuskler, jag hittar dem inte! Först och främst: ALLA HAR MAGMUSKLER (alla har muskler punkt slut), men styrkan och definitionen av muskulaturen beror på DIG och din TRÄNING och KOST. Många tror dessutom att ett ”sex-pack” på magen är lika med starka magmuskler. Detta betyder mest att du har lite underhudsfett och inte att du är STARK. En stark mage, eller rättare sagt BÅL, gör att du får en snygg hållning, skyddar din rygg, får ett bättre löpsteg om du är löpare eller gör dig grym på skidor (du får bra balans) bl.a. Då gäller det att jobba med sina INRE muskler, vilket ofta glöms bort. Det är här det blir intressant! Sit-ups kan vem som helst göra, kanske är det därför som det är den vanligaste övningen som visas i tidningar för medelålderskvinnor. Men prova att stå på ett ben och pendla med ena benet framför och bakom kroppen samtidigt som du rör armarna istället och känn skillnaden. Eller PLANKAN, som nog är hatövningen framför alla på mina pass. Tro mig, när ni väl börjar göra en ordentlig planka med rotationer, lyfta motsatt arm och ben etc. Då, och först då, har ni fått en början till en stark mage. Låt det ta sin tid, för det tar tid! Och man måste ständigt jobba på sin teknik och utmana sig för att bli bättre. TRÄNING GER FÄRDIGHET!

Hur länge kan de stå i plankan?

Våffeldagen!

Än är det inte helg, men vi kunde inte hålla oss från att fira ”våffeldagen” här hemma:

Gott,gottgottigottgott!

Blandade i lite vaniljsocker,kanel och kardemumma i smeten vilket piffade till våfflorna ännu mer. Till detta serverades det låglaktos grädde, tinade hallon/blåbär (osötade) och ekologisk blåbärssylt…detta var mums!

Reklam med humor

Ibland är jag väldigt snabb med att ”dissa” vissa saker som jag inte tror på. Detoxkurer är ett sådant fenomen. Men då har jag inte provat någon heller! Så såg jag den här reklamen och tyckte att den var klockren:

Kul!

Så jag tänkte prova en kur (efter påsk)för att se vad som händer….