Intressant

På senare tid har jag märkt av något intressant. Detta gäller främst mina coreklasser. Då jag gärna vill ha feedback från de som deltar så brukar det alltid vara några som kommer fram till mig efter klasserna och fråga om övningar eller oftast bara säga att de tycker mina klasser är så bra 😀 Det som är intressant är att MÄN ofta överskattar sina magmuskler och kör på tok för hårt från början så att de, i stort sätt, ligger och blir högröda i ansiktet eftersom de glömmer av att ANDAS under övningarna. Kvinnor däremot UNDERSKATTAR sina magmuskler och kommer ofta fram till mig och säger: Jag tror inte att jag har några magmuskler, jag hittar dem inte! Först och främst: ALLA HAR MAGMUSKLER (alla har muskler punkt slut), men styrkan och definitionen av muskulaturen beror på DIG och din TRÄNING och KOST. Många tror dessutom att ett ”sex-pack” på magen är lika med starka magmuskler. Detta betyder mest att du har lite underhudsfett och inte att du är STARK. En stark mage, eller rättare sagt BÅL, gör att du får en snygg hållning, skyddar din rygg, får ett bättre löpsteg om du är löpare eller gör dig grym på skidor (du får bra balans) bl.a. Då gäller det att jobba med sina INRE muskler, vilket ofta glöms bort. Det är här det blir intressant! Sit-ups kan vem som helst göra, kanske är det därför som det är den vanligaste övningen som visas i tidningar för medelålderskvinnor. Men prova att stå på ett ben och pendla med ena benet framför och bakom kroppen samtidigt som du rör armarna istället och känn skillnaden. Eller PLANKAN, som nog är hatövningen framför alla på mina pass. Tro mig, när ni väl börjar göra en ordentlig planka med rotationer, lyfta motsatt arm och ben etc. Då, och först då, har ni fått en början till en stark mage. Låt det ta sin tid, för det tar tid! Och man måste ständigt jobba på sin teknik och utmana sig för att bli bättre. TRÄNING GER FÄRDIGHET!

Hur länge kan de stå i plankan?

Annonser

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: