Vill du ha en platt mage?

Ja, vem vill inte ha en platt mage och slippa känna sig som en Michelingubbe?

Michelingubbe

Finns det egentligen något värre än att känna hur magen väller över ett par byxor eller att man får ex antal ”rullar” på magen när man sätter sig? Så, vad ska man då göra för att slippa detta? Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är kosten 70% viktig och träningen 30%. Med andra ord MÅSTE du se över dina kostvanor, först och främst, innan du ens börjar tänka på att träna magen varje dag. Det går ju inte heller att tro att det räcker med att träna magen varje dag så ”försvinner” den. O nej, här gäller verkligen blod, svett och tårar (nåja, massa svett iaf). Förmodligen kommer du inte bara tappa hull på magen utan på lite andra ställen också. För vissa av oss så är magen en slags ”fettreserv”. Andra har rumpa och lår som ställen där det samlas lite extra mycket hull. Och detta är alltså svårast att bli av med, men inte omöjligt! Här kommer lite hjälp på vägen mot en plattare mage:

1. Se över din kost. För en kostdagbok om du har svårt att ”se” vad det är som stör ditt mål mot en platt mage.

2. Mat att undvika: Alla snabba kolhydrater dvs vitt socker, vit pasta, vitt ris, potatis, bröd etc. Detta betyder inte att du ska ta bort kolhydrater helt,utan välja LÅNGSAMMA kolhydrater i form av fullkornsprodukter, grönsaker etc.

3. Undersök om du kanske är laktos- eller glutenintolerant. Detta kan göra att din mage sväller mer än normalt.

4. Ät mer proteiner (se bilden)

5. Träna bålen (mage/rygg/axlar), specifikt, 3-4 gånger i veckan. Det behöver inte ta mer än 15 min och du kan variera övningar med och utan redskap.

6. Kör lågintensiv träning, dvs, snabba promenader, cykla, simma etc för att bränna mer fett. Ju mer du svettas desto bättre!

7. Ät mindre kalorier. Sunt förnuft gäller här! Det handlar inte om att svälta sig själv utan om att uppnå en balans mellan ”insättning” och ”uttag” på ens mat-och energikonto.

8. Enligt WHO ska du som kvinna inte ha ett midjemått som överstiger 88 cm. Män ska inte ha över 102 cm. Har du ett högre midjemått kan det innebära en ökad risk för hjärt/kärlsjukdomar.

9. Ju äldre du är, desto mer får du kämpa pga att ämnesomsättningen sjunker med åldern. Detta innebär att ju äldre du blir, desto mindre mat in och mer svett ut…

10. Ta tillvara på vardagsmotionen (gå/cykla till- och från jobbet, ta trappor istället för hiss eller GÅ uppför rulltrappor om du bor i en större stad) och tänk: Rör jag på mig tillräckligt? Vad kan jag göra mer? Och du: Det tar TID att få en platt mage, allt beror på hur du tränat hittills och hur du ätit och hur mycket du har att ta ifrån. En STARK och en platt mage tar minst 6 månader att bygga upp….så vill du ha en platt mage är det dax att sätta igång!

Nyttigt och gott

Annonser

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: