Dagens lunchtips!

Jag har märkt att jag är dålig på att lägga in recept här i bloggen….men nu blir det ändring på detta! Så, till er alla som inte ”orkar” laga hälsosam mat för att 1. Ni är lata eller 2. Ni har ingen koll, så kommer här ett gott recept till er som tar max 20 min att fixa:

Detta behöver ni:

Ingredienser

Beroende på hur många ni är:

champinjoner, röd paprika, zuchinni, morötter, cocktailtomater,vitlök, basilika,valnötter och fullkornsbulgur. Fick inte med kycklingköttet, men jag använde mig av innerlårsfiléer av kyckling som jag skar och stekte i smör. Tillsatte salt,peppar och vitlök:Jag stekte upp kycklingen först, sedan började jag med grönsakerna i en annan stekpanna.

Under tiden som du steker ”wokar” grönsakerna så kan du börja med bulguren. Koka klart bulguren och sedan gör du så här: Lägg i den färdiga kycklingen i stekpannan med grönsakerna och stek nu upp bulgur med basilika,hackade valnötter och vitlök:

Resultatet? Voila! Försökte lägga upp stil á la tallriksmodellen om man vill vara hälsosam, dvs: Hälften av talltiken täcks av grönsaker,en näve långsamma kolhydrater i form av fullkornsbulgur och en näve protein i form av kyckling. Är ni uppmärksamma så ser ni att jag inte gjort så mycket med cocktailtomaterna, frö det är så jag gillar dem bäst, au naturelle. Som Gordon Ramsay skulle ha sagt: 1,2,3 DONE!

Annonser

Jag kan andas!

Så härligt det känns när  man kan andas genom näsan igen…Under dessa 14 dagar som jag ej varit i form, så har jag blivit mer ödmjuk inför livet. Ja, man kan ju tycka att det ”bara” var en liten förkylning, men alla reagerar vi ju individuellt. Jag har kommit fram till att jag blir rejält sjuk ungefär var 3e år. Jag håller mig ganska frisk tills jag en dag blir knockad och tror att jag ska dö. Jag har märkt att jag blivit ”svagare” ju mer jag tränar. Låter det konstigt? Men så här är det: Forskningen säger att MÅTTLIG motion stärker immunförsvaret. Med måttlig motion menar man exempelvis jogging 2-3 gånger i veckan. Vid hårdare träning försvagas immunförsvaret något, för att sedan byggas upp igen genom vila. Det är just under den här försvagningen som man lättare drar på sig infektioner. Mer om detta kan ni läsa om här: http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/2008/nr-1-2008/mattlig-motion-starker-immunforsvaret/. Jag har kommit fram till att jag har ignorerat min kropp tillräckligt länge nu! Så, detta är en liten ” kom ihåg”-lista som har kommit fram under dessa 14 dagar:

* Ta inte en frisk kropp för givet!

*Lyssna på kroppens signaler: Är du trött och vill sova kl 20 på kvällen så lägg dig och sov och sitt inte uppe till 23 bara för att…

* Ät mer grönsaker och bär (ju mer färg, desto bättre! Alltså, mer röd praprika, broccoli, hallon, blåbär etc..)

* Vila ordentligt, dvs sitt inte och jobba när du ”vilar” i soffan…läs hellre en bok!

* Ät näringsriktig mat, dvs kvalitet före kvantitet!

* Sluta lura dig själv, du är inte odödlig

*Njut av varje dag som du är frisk och se till att ta hand om kropp och själ så att du håller dig frisk

* Lev som du lär

* Ta hand om dig själv i första hand!

* Vårda dina relationer med nära och kära

Ja, jag har som sagt haft en hel del tid att reflektera över mig själv och min situation. Punkterna är utan infördes ordning, de är lika viktiga allihop. Hur står det till med dig själv?

Nu är det vår!

Snygga träningskläder

Som instruktör är det viktigt att se fräsch ut, och då är kläderna en del av hela paketet. Vissa instruktörer är sponsrade och har då alltid nya och snygga skor och kläder. Andra (som jag) får köpa för egna pengar. Vilket är helt ok för mig. Jag önskar bara att man kunde få någon slags rabatt…(fast när  jag startar eget får jag tydligen dra av ALLT, vilket jag ser fram emot…) I alla fall. Här kommer ett urval av kläder som jag vill ha/behöver:

Tröja från Puma 549 kr på Stadium

Träningslinne från Nike 179 kr på Stadium

799 kr på stadium

Jag gillar färger som ni märker. Tycker att svarta träningskläder är det tråkigaste som finns! Jag har en hel del rosa och gröna träningskläder samt ett par lila träningskor (exakt samma modell som de gröna här ovan)som jag använder hela tiden. Mina lila skor köpte jag i London i vintras för 282 kr (på rea). Här skulle de kostat 799 kr!!! Så ibland lönar det sig att köpa sina kläder utomlands 😀

Testing testing

Idag ledde  jag en spinningklass på 45 min och en coreklass på 30 min. Jag känner min piggare, men är FORTFARANDE inte helt ok. Så det fick bli en testdag! Jag lyckades cykla hela vägen idag, dock är det mindre roligt när snoret rinner och man börjar hosta….Fick för övrigt höra en riktigt hemsk historia från två av mina stammisar. De berättade att de en gång var med på en spinningklass där instruktören DÖTT under klassen pga att hon tränat hårt även då hon varit sjuk. Så hemskt! Så med den historian i bakhuvudet och deras förmaningar innan passet så tog jag det ganska lungt. Vilka fina och härliga kunder jag har. De ger mig så mycket kraft och energi. Sedan har jag nu tydligen inte bara en biologisk mamma utan flera stycken ”mammor” som ger mig råd om hur jag ska bota min förkylning bäst 😉 Sedan fick jag frågan om jag har varit dansare eftersom någon tyckte att jag gjorde så fina rörelser på min coreklass. Så himla sköna kunder jag har! 😀 Apropå dansare så var jag och såg dansgruppen Bounce sista föreställning i fredags och jag blev lycklig ända in i själen. Tänk vad dans och musik kan förmedla! Och kroppen är ju FANTASTISK! Tänk vilka häftiga rörelser man kan göra om man bara övar…..Kärlek till er alla!

När ska man avstå från träning?

Lika viktigt som det är att träna när du är frisk, lika viktigt är det att AVSTÅ när kroppen säger ifrån. En ”liten” förkylning kan snabbt bli värre om du tränar och i värsta fall kan du drabbas av hjärtmuskelinflammation. En liten checklista på när du INTE ska träna:

* Förkylning

*Ont i halsen

*Feber

*När din puls ökar utan särskild fysisk ansträngning

*Magsjuka

*När du tar penicillin

*”Infektionstecken som diarré, hosta med slem, muskel- och ledvärk skall föranleda vila från träning.” (Fass.se)

Det viktigaste är att lyssna på kroppen! Tänk på att du MÅSTE äta ordentligt om du tränar ofta och hårt, då kroppen annars bryts ner. Sömn är en annan viktig ingrediens i att hålla sig frisk. Sedan finns det en uppsjö av kostillskott som man kan ta om man vet med sig att man kanske inte är så duktig med att få i sig rätt näring. Dock är jag av den åsikten att INGEN tablett i världen kan ge dig lika mycket och likvärdig näring som RIKTIG mat.

I nödfall

Bäst i test!

Vilodag

Vi borde bli bättre på att lyssna på våra kroppar. Hur många är det inte som går till jobbet även om man hostar,snorar, har huvudvärk etc? Och frågan är varför? Är det värt att må dåligt för att man inte vill förlora pengar? För visst är ekonomin viktig i dessa tider, men helt ärligt: Är inte hälsan viktigare? För har man inte hälsan kan man ju ändå inte njuta av sina pengar i slutändan. Som instruktör och massör så är väl pengarna det sista man går till jobbet för. Vi har ett annat ”problem” som egentligen är ett lyxproblem, men ändå. Vi jobbar med vårt största intresse, vilket betyder att vi ”jobbar” även när vi inte får betalt för det. Som idag t.ex. Jag är hemma från jobbet för att jag behöver vila upp mig, men jag kommer ändå sitta och fixa med musik/skivor/klasser under dagen. Utan att få betalt. Men jag klagar inte. Jag har världens bästa jobb!

Hälsostatus

…Jaaaa ni…vad ska jag säga. Bara för att blodprover och ekg inte visade något onormalt så betyder det inte att jag är ok. Har aldrig varit så här hängig och förkyld. Herregud, FÖRKYLD låter ju som en liten petitess….men ack så jobbigt när man jobbar så fysiskt som jag gör. Får skuldkänslor om jag INTE tar mina klasser och massagebehandlingar, samtidigt som jag får skuldkänslor mot mina kunder om jag skulle råka smitta dem. HUR  SKA JAG GÖRA?!