Jag är så tacksam!

Vissa dagar känns allt toppen. Kanske är det för att det är sol och varmt ute, men först och främst beror det nog på mina fina kunder. De ger mig så mycket energi och får mig att le varje dag. Idag på Afrodansen kom det 20 pers och alla körde på från början till slut. Extra tacksam är jag för alla fina leenden de bjöd på idag! Och mina fina trogna corekunder, ni är så bra och duktiga. Jag blir stolt över både mig själv och er. Bra jobbat idag 🙂 Nu är jag hemma, trött men lycklig. Lycklig över att ha världens bästa jobb!

Annonser

By the way…

..hur går mitt sockerintag då? Andra veckan har varit lättare, värsta dagen fortsätter att vara onsdagar då jag äter för dåligt i förhållande till hur mycket jag jobbar. I onsdags var det dessutom fint väder, så när jag såg folk mumsa på sina glassar var det KÄMPIGT värre. Men jag stod ut. Igår gjorde jag en god äppelpaj på begäran från min andra hälft….men förutom äppelpajen så har jag inte ätit något annat ”onyttigt”. Jag måste dock skärpa mig angående mellanmål! Frukt är alldeles för lite, jag blir mest hungrig av frukt, det kan bero på fruktsockret som gör att blodsockret höjs fort och sedan ner som en pannkaka…har upptäckt en väldigt good smoothie som de säljer på mitt ena jobb (i deras kiosk som det annars bara finns en massa onyttiga saker i…). I torsdags hade de bytt ut deras Bärsmoothie mot en med banan,äpple,naturell yoghurt,vanilj och kanel. Den var både god och mättande! 15 väl investerade kronor skulle jag vilja säga 😀 Jag kommer hålla mig till ”socker” på helgerna, om jag blir sugen vill säga. Jag tror att det är själva ”jag får inte” tanken som får ens hjärna att vilja ha saker. Så f o m nu så ”får jag” äta vad fan jag vill, haha. Kom ihåg att det är du som har makten!

Hur mycket kan man unna sig?

Många tror att man kan ”unna sig” väldigt mycket mer ”extra” ,om man tränar, än vad man faktiskt kan. På den här sidan http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.htm kan du beräkna vad du gör av med (på ett ungefär) beroende på vad du gör (tränar etc). Sedan kan du även beräkna hur mycket du stoppar i dig under dagen och hur mycket du BEHÖVER, kalorimässigt, bara för att din kropp ska må bra (den basala kaloriförbukningen). Kom ihåg att detta bara är på ett ungefär, men kan ge en bra fingervisning om hur man ligger till. Sedan är ju ”sunt förnuft” det allra bästa. Jag har skrivit om det förut, men om man tror att det räcker med en timme spinning när man för övrig sitter ner och jobbar 8 timmar en dag (sover 7-8 timmar och sitter ner och ser på tv på kvällarna i flera timmar)…då ska man inte tro att man kan ”unna sig” så mycket. Sunt förnuft gäller!

En bra idé?

Det här med ”lördagsgodis” är annars inte alls dumt…

Mycket svett= vältränad?

Igår kom det fram en kund efter min coreklass och undrade om hennes obefintliga svett (hon tyckte att hon inte svettades något medan andra svettades så det droppade…)betydde att hon var otränad eller inte tog i ordentligt. En väldigt bra fråga! Det är många som tror att mängden svett beror på hur tränad man är. Själva svettningen betyder att kroppen kyls ner för att undvika att bli överhettad. Och hur mycket man svettas är väldigt individuellt. Vissa svettas så fort de rör det minsta på sig, medan andra måste kämpa lite mer för att få igång systemet. Svett har INGET med din kondition eller styrka att göra. Min kund tyckte det var så konstigt att vissa killar som går på min coreklass svettas så de är helt genomblöta efter passet,medan hon knappt var varm. Ja, man kan ju tycka att det är konstigt, men det är så det fungerar. Alla är vi olika! Därför ska man i varje sammanhang när det gäller träning och hälsa endast jämföra sig med sig själv. Själv är jag en sådan som måste träna hårt för att svettas så det droppar (spinning,löpning,bootcamp,box,dans med mycket hopp etc). I vanliga fall är jag en ganska frusen person och därför mår jag även som bäst när det är varmt ute (vår/sommar). Så, svett har ingen annan betydelse än att det är ett sätt för kroppen att kyla ner sig. Då viktiga salter försvinner med svett är det därför viktigt, för dig som svettas mycket, att dricka mycket vatten och i vissa fall även sportdryck som innehåller salter och socker (tänk vasaloppet,halvmaror,maraton etc.) för att balansera upp din nivå så att du inte börjar må illa på något sätt. Alltså, mycket svett eller lite svett har inget med din kondition/styrka att göra!

Expressträning 2

Idag skulle jag ha lagt upp lite bilder åt er men det är något fel på min kamera. Inga bilder blir bra på mig, mycket konstigt…Detta var dagens pass: 20 min intervaller (4min jogg+ 1 min spurt= 4 spurter sammanlagt). Efter detta blev det idag endast 70 utfallshopp (20 åt gången ,sista klarade jag bara 10) mellan dessa hopp gjorde jag snabba höga knän 20 st (blev ca 60 sammanlagt). Sedan blev det 10 st Borsovhopp och det var detta ni skulle få se på bild men jag får försöka fixa det i helgen. Efter att ha kört Afrodans i helgen och i måndags, boxklass med mycket sparkar igår, och detta idag, så väntar jag mig inget annat än en REJÄL träningsvärk resten av veckan. Sammanlagt tog dagens träning ca 30-35 min. Jag har inte riktigt haft tid för långpass när det gäller löpningen så därför kör jag för tillfället mest intervallpass med mycket hopp efter så att jag ska stärka upp mina ben och samtidigt bli snabbare och bättre på löpning, som är mitt mål just nu. Vad har du för mål med din träning?

Pest eller kolera?

Vad föredrar ni? Att vara konstant förstoppade men fulla av energi, eller att vara konstant trött men kunna bajsa när du vill? Detta är mitt dilemma just nu. Blutsaften har hjälpt mig med att höja energinivån men har gjort mig förstoppad. Så jag tog en liten brejk, bajsade som aldrig förr, men är nu återigen tröttast i stan (känns det som). Så….vad föredrar ni?

Tänkvärt!

Kollade på tv medan jag åt frukost idag och då hörde jag något som var så bra så jag måste dela med mig av detta till er. De pratade om att ”Inte ha tid” till träning….Just den ursäkten är nog bland det värsta jag kan få höra om dagarna. Så sa Malin Berghagen (på tvn) att ”vaddå inte ha tid för att ta hand om din kropp?! Låter du din bil gå på tom tank kanske? Nej, du TAR DIG tid till att tanka den!!” Och då tänkte jag: Ja, men det är ju precis så det är. Folk verkar så stressade över att de MÅSTE göra så mycket hela tiden så att de glömmer bort det VIKTIGASTE, nämligen kroppen och knoppen (som ju går hand i hand). Jag hör så mycket dåliga svepskäl varje dag till varför man inte tränar…En ny variant är att folk som är smala inte tror sig behöva träna eftersom de ju ”inte har några viktproblem”. Men det är ju inte det det handlar om! Det handlar om att man behöver stärka upp sitt skelett (för att undvika benskörhet) och sina muskler (för att orka hålla en snygg hållning och undvika belastningsskador på t.ex. rygg och axlar) och ha en god kondition (för att orka med vardagen, exempelvis springa till bussen, gå uppför trappor,leka med barnen etc.). Sedan är ju kosten jätteviktig också. Eller tankar du din bil med vilken bensin som helst? Så om det är så att du tar hand om din bil bättre än du tar hand om dig själv, då har du något att tänka på…