Sötsugen…

….och här har ni mitt lördagsgodis: En stor skål med tinade jordgubbar (köper frysta som håller sig längre), kokosflingor, 5 sötmandlar och vispad grädde…

Mums

Annonser

Våga testa chins!

Ok, så här är det. Det finns en maskin jag velat testa på gymmet ett tag. Jag testade den förra helgen när jag var helt själv i gymmet (jag vill ju inte göra bort mig inför kunderna…). Och  jag gillar den! Jag tyckte den var lite läskig först pga att man måste upp på en ställning (och jag är höjdrädd…). Men så testade jag och känner nu att jag behärskar den såpass att jag kan börja träna i den ordentligt. Tog lite bilder idag för att demonstrera:

Startposition

Man ställer sig med knäna på en ”hjälpställning” (man ställer in antal kilon man vill ha som hjälp att ta sig upp, jag kör 10 kg just nu). Fatta ett brett tag om stången ovanför, spänn magen och…

Slutposition

Dra dig upp så att hakan (chin= haka, därav namnet på övningen..) är i ovanför stången. Som ni ser här på bilden så är jag barfota. Hade precis kört veckans 2:a cirkelpass barfota. Ett inlägg om barfotaträning är på g…Så, iväg till gymmet och testa chinsmaskinen NU! Vilka muskler du tränar? Stora breda ryggmuskeln, även kallad ”latsen” (eller mer korrekt, latissimus dorsi) och även biceps och i viss del underarmarna (är hjälpmuskler i den här övningen). Lycka till 😀

Ps. Jag kör 8×3 (med vila mellan seten) just nu Ds.

En trött dag

Min kropp fungerar inte så bra på morgonen. Har känt mig jättetrött varje morgon och igår kändes det som om jag blivit överkörd av en lastbil. Så det fick bli en aktiv vilodag. Ville köra kondition, men hade ett par alldeles för trötta ben och bål för att ställa mig på löpbandet. Funderade fram och tillbaka. Hur ska jag göra så att det känns kul och jag får lite kraft att köra? Så det fick bli så här:

Började med att gå på löpbandet som uppvärmning ca 10 min, sedan, 10 min löpning och avslutningsvis ca 10 min på crosstrainer. Det räckte för att få igång cirkulationen och svettas lite. Sedan bestämde jag mig för att köra ett längre stretchpass som avslutning. Det blev ca 15-20 min stretch på det och det var hur härligt som helst. Så ett tips är att om du har en ”tröttdag”: Ta en promenad eller gör något som får igång din pump (hjärtat) ordentligt. Avsluta med en längre stretch och njut av att få en frisk kropp.

Så här glad blir man av lite träning

Rutor på magen?

Vissa har rutor på magen. Själv har jag EN ruta på magen 😀 Och om ni har riktigt bra fantasi så ser ni att min mage ler just nu, för att den mår bra. Hade tänkt ta bilder innan dieten men jag fick inte till något bra. Dessa blev inte heller så bra men man måste få bjuda på sig själv 😉 Vi tar ett steg i taget, ok?

Den leende magen= En HEL ruta på magen 🙂

Så där ja. Då vet ni. Och jag  vet att ni vet. Och då får jag lite mer press på mig att köra hårdare 😀 Sedan måste jag säga att jag tycker om min mage väldigt mycket och att jag inte strävar efter rutor på magen. Alla har vi ju olika mål med träningen. Då mitt, just nu, är att gå ner några envisa kilon och känna mig mer ”fast” i kroppen så kör jag en hel del styrka och förbränningsträning. Jag vill inte ”bara” gå ner några kilon utan vill även känna mig stark och behålla de muskler jag har (och gärna få nya..).

Våga sätta färg på tillvaron

Jag älskar färger. Kommer ihåg när jag började träna så hade jag bara svarta träningskläder pga att jag ville se smal ut. Svart ska ju vara ”förminskande”. Nu för tiden kör jag på så mycket färg som möjligt. Gärna omatchande (matchat ser så planerat tråkigt ut…). Just nu är det här min favoritoutfit att träna i:

Gult träningslinne från soc (Finns på Stadium), Gröna byxor (Soc) och ett par lila Nikeskor som jag köpte till vrakpris i London i vintras. Älskar starka färger, och just igår behövde jag en färgklick för att vakna till ordentligt…. (Ni får ursäkta den kassa bilden, men ni ser på ett ungefär)

Dagens guldkorn

Alla deltagare på min coreklass idag. Så fina, duktiga, söta, starka, modiga kvinnor 😀 Har saknat mina stammisar och fick även en del nya bekantskaper idag. En härlig klass!

Dagens hemska

…En gravt överviktig kvinna (fet) kommer in på gymmet och köper på sig 12 st drickor som sägs bränna kalorier. Jag frågar om de är goda (Jag har aldrig druckit dem) Hon säger: ”Ja, och man inbillar sig att man kommer gå ner i vikt av dem”. Stackare, tänkte jag. Jag säger: Kanske det, tar du dem innan träning så orkar du ta i mer….Hon säger: Jag cyklar mycket (hur mycket då? Ville jag fråga för det verkar tyvärr inte hjälpa henne..) ”Skulle jag ta dem innan det så skulle jag bara behöva gå och kissa hela tiden”…Jag fortsatte inte. För jag tyckte synd om henne. Hon var inte mycket längre än mig, men vägde säkert över 100kg. Men visst, om hon nu mår bättre av att dricka dem…Drickor som ska förbränna ca 100 kcal per burk (en burk innehåller 5 kcal..). Men vet folk hur LITE 100 kcal är? EN BANAN mer ungefär förbränner du om du dricker en sådan dricka. *Suck* Tyvärr kommer det alltid finnas folk som vill ha en ”quick fix” istället för att långsiktigt ta tag i sina problem.