God morgon!

Inatt sov som jag hur skönt som helst. Precis innan jag stängde ögonen kände jag hur jag började bli hungrig, så jag somnade till drömmar om makrill i tomatsås (?!). Hade inte ätit det på länge och blev sugen. Så till frukost blev det en liten skål med fil, riven kokos, valnötter, honung, en kopp te och två smörgåsar med makrill i tomatsås. Brukar äta lite mer till frukost om jag a) är hungrig eller b) har lunchklasser inplanerade. Idag blir det spinning kl 11.15, tar med mig proteinpulver i väskan så kan jag fixa till en drink som mellanmål om jag känner mig hungrig före passet. Ett tips till er som tränar på lunchen: Ät lunchen EFTER träningen och ta ett litet mellanmål runt 10-10.30 för att orka ge allt på passet. Detsamma gäller på kvällen, ät middagen EFTER träningen om ni tränar runt 17-18. Tränar ni senare så hinner ni smälta maten FÖRE träningen om ni äter den runt 17. Själv tycker jag att det är bättre att vara liiiite hungrig före passet och äta efter så man slipper känna sig tung och osmidig under sin träning. Testa er fram! Nu ska jag packa min väska och hoppas att jag inte glömmer något. Igår hade jag glömt en stor handduk och förra veckan glömde jag mina spinningskor och massagehanddukar….Dax att börja skriva ” kom ihåg listor”? (Eller packa kvällen innan….) Apropå styrketräning idag då…Det enda stället jag inte har träningsvärk i är biceps och axlarna. Så det får bli dessa muskelgrupper som får jobba lite extra idag!

Ha en härlig dag!

Start

Då är jag igång med både höstens schema och min challenge. Har försökt peppa mina deltagare idag till att utmana sig själva och att sätta ett mål med sin träning. Jag hade tänkt ta det lungt på min sista klass, men då gruppen gav mig kraft så körde jag fullt ut ändå. Det kommer kännas i magmusklerna imorgon…Skönt med mer kondition imorgon, spinning och afrodans på schemat. Tänkte försöka hinna styrketräna före spinningen, får se vad det blir…det beror på hur ont jag kommer ha imorgon…. 😀 Annars så tror jag inte att min viktchallenge kommer vara svår att uppnå då jag redan ligger på 63,2 kg, vilket innebär att jag endast har 400g (!) innan jag når mitt mål. Har bestämt att jag kör igång med löpningen på onsdag. Slutar tidigt på jobbet och hinner ta en löprunda innan jag fixar middagen. Det gäller att se möjligheterna och att hitta tiden i ens vardag! Nu ska jag bara njuta av min kväll. Det känns i kroppen att det blir en tidigt kväll….kommer sova skönt 😀

Test

Vi har startat en ny tradition här hemma. Under sommaren har jag börjat köra cirkelträning tillsammans med min andra hälft. Då jag har haft tillgång till gymmet där jag jobbar så har vi gjort olika stationer i gruppträninssalen och kört cirkelträning. Vi brukar börja med att köra ca 30 min spinning som uppvärmning och idag bytte vi roller så jag fick vara ”kund” och han fick testa på ledarrollen, väldigt kul! Cirkelträningen idag kändes inte så jobbig, men det var skönt att få köra igenom kroppen och avsluta med en lång stretch. Testade även hur många armhävningar jag kunde göra i rad. Det blev 20 st innan jag ramlade ner på mattan igen. Så här såg det ut :

Startposition för armhävning på tårna

Slutposition

Viktigt att tänka på vid en armhävning: Spänn magen och stabilisera axlarna, brett isär mellan händerna som pekar rakt fram eller snett utåt. Går antingen att göra på knän eller på tår.

Du tränar: Coremuskulatur, bröst och främre delen av axeln. Även Triceps är med och ”hjälper till” i själva hävningen.

Många tror att armhävningar är en övning för armarna, men i huvudsak så är det faktiskt stora BRÖSTMUSKELN dvs pectoralis major, som tränas. Imorgon ska jag komma igång med min challenge. Det svåraste kommer att bli att få till löpningen, men jag ska göra mitt bästa. Har nästan bestämt mig för att ställa upp i ett lopp bara så jag får en morot….Vilket det blir får jag återkomma med 😀

Lunchtips!

Känner mig lite lat idag och blev plötsligt hungrig. Dax för lunch!

Detta behöver du

Ja, ni ser ju ingredienserna själva (obs! Kokta ägg..), den lilla påsen innehåller pinjenötter.

Gör en sallad helt enkelt, tar max 10 minuter, är gott och i detta fall mättande!

Resultatet

Jag har även stekt champinjonerna i smör, ringlat över olivolja och balsamico. Nu är jag mätt och laddad för lite egenträning och fix med mina egna klasser. Mot gymmet! 😀

Sätt igång NU

Det är många som vill komma igång med sin träning inför hösten och det pratas hit och dit om hur man ska gå till väga. Bra! Det är första steget. Att VILJA komma igång. Eller rättare sagt att börja TÄNKA på att börja träna. För att komma vidare, från tanke till handling, så gäller det att BESTÄMMA SIG. Skriv i din almanacka eller lägg en påminnelse på mobilen att IDAG BÖRJAR JAG. Och så gör du det. Inga ursäkter! Jag har redan, under min första vecka på jobbet fått höra alla svepskäl i världen till att man inte tränar. Fine, jag har varit där jag också. Jag om någon VET hur jävla jobbigt det kan kännas i början, innan man tagit steget till att börja träna, äta rätt och vara hälsosam fullt ut. Och jag vet även att hur mycket tips jag än ger er och försöker peppa er så kommer ni inte att ta steget förrän NI SJÄLVA ÄR REDO. Motivationen ska komma inifrån! NI ska vilja ändra er livsstil, JAG kan inte göra det åt er (eller någon annan heller för den delen…). MEN, jag vet även hur underbart härligt det känns när man väl kommit igång och man ser och känner i hela kroppen att det händer saker. Så här kommer lite tips, utifrån mina erfarenheter:

1. Börja IDAG, inte imorgon eller ”på måndag”, utan idag (risken är annars att du drar ut på tiden…)

2. Gör det inte så komplicerat! Ta på dig ett par bra promenad eller joggingskor och börja med att ta en promenad redan på lunchen eller ikväll när du kommit hem från jobbet.

3. Tänk inte så mycket, gör det bara!

4. Passa på att testa olika gym i början av terminen då många har öppet hur och gratis träning. Testa dig fram och bestäm dig för att träna där du tycker att du trivs bäst och har chans till att träna det DU tycker känns roligast.

5. Ta ett steg i taget! Det blir lätt för mycket om man ska börja träna och ändra om kosten samtidigt. Ge dig själv minst 4 veckor till att regelbundet börja röra på dig, eller till att ändra om din kost och börja sedan med det andra.

6. Sätt upp ett mål! Mina resultat har kommit efter att jag börjat sätta upp mål. Mitt första riktiga mål var att gå från att hata löpning till att jag ville klara av och vara med på Tjejmilen och springa det under timmen. Resultatet? Sprang regelbundet hela våren och sommaren ca 3- 4 gånger i veckan och jag nådde målet (56min på första Tjejmilen).

7. Tro på dig själv! Sluta jämföra dig med andra f o m NU.  Utgå från dig själv och din kropp.

8. Lyssna på kroppen! Är det något som inte känns bra så gör det inte, men utmana dig själv och pressa dig till att bli bättre varje gång. Det kan vara allt ifrån att gå längre, springa längre, orka fixa en till armhävning, stå i plankan längre, etc. Har du kraftig träningsvärk så är det värsta du kan göra att sitta still/ligga på soffan. Rör på dig för att få igång cirkulationen.

9. Kosten du äter är a och o för att SE resultat. Försök att äta så ren mat som möjligt, gärna ekologiskt. Undvik färdigmat och att äta ute. Gör matlådor och planera dina inköp. Förbjud inget, då blir du bara mer sugen på det. Ät ordentligt så du slipper få blodsockerfall och bli sugen på onyttigheter.

10. Ha tålamod! Ge din kropp tid och ro till att ta emot träningen och maten. Är du för otålig är risken stor att du till slut skiter i allt för att du har för bråttom…

Som sagt, detta är saker som jag lärt mig av mina egna ”resor” under åren som gått från soffpotatis till att ha träning och hälsa som livsstil. Jag säger som Gunde: ”Ingenting är omöjligt” och lägger till: Om man vill det tillräckligt mycket….

Bästa tidningen!

Det är utan tvekan FITNESS MAGAZINE. Jag har prenumererat på tidningen i flera år. Den har varit med mig sedan jag var tonåring, när jag flyttade hemifrån, när jag studerat och bott i studentrum etc. Ett tag köpte jag även övriga träningstidningar på marknaden, men det här är min absoluta favorit. Jag har skrivit det förr, men den här tidningen ÄR verkligen TRÄNING OCH HÄLSA. OM du vill läsa om hur du går ner 5 kg så snabbt som möjligt så kan jag tipsa om andra tidningar. Vill du däremot få inspiration till din träning och kost, hur du blir starkare och hur du kan utmana dig själv? Då är det här tidningen för dig! Det känns som julafton varje gång tidningen kommer i min brevlåda. Jag kan bli lite ledsen om jag vet att tidningen är ute och andra har fått den före mig…I veckan hade jag t o m tänkt mejla chefen på Fitness och undra var min tidning var (då jag fick den igår och jag vet att andra fått den mycket tidigare…). Här får ni en liten sneak peak på vad som finns i tidningen den här gången:

Peppande omslag

Kan Markoolio komma iform, så kan du!

Frukosttips!

OM det är någon tidning ni ska köpa så är det den här…

Hälsobikten

Ett nytt och roligt inslag genom ExpressenTV är ”Hälsobikten”, där svenska kändisar pratar om deras hälsa. Första avsnittet var med Katrin Zytomierska som har en av sveriges största bloggar som har utmärkt sig för att vara väldigt frispråkig. Hon säger och skriver EXAKT det hon tycker och tänker, utan krusiduller. Jag läser hennes blogg och skrattar ofta när jag läser den, men att kalla henne hälsosam vore en överdrift. Hon står för att hon är som hon är dock så det är ju bra. Bättre vore dock om hon kunde fokusera liiite mer på att vara hälsosam inifrån och ut (istället för som nu att bara fokusera på att bli smal och snygg, som hon för tillfället fokuserar på efter att ha fött hennes första barn). Andra avsnittet är med Laila Wahlgren Bagge. Hon verkar vara hälsosam och ser verkligen jättebra ut, men vissa saker hon säger tyder på att hon inte har koll på det här med träning. Exempelvis de där skorna som ska göra att rumpan jobbar mer…kom igen! Och att hon säger att det inte spelar någon roll hur mycket hon tränar sina armar så är de fortfarande svaga…Då skulle jag vilja veta hur ofta/tungt och framför allt HUR hon tränar sina armar. Kanske dax att investera i en PT där? Det sköna i det hela är ändå att detta visar att ingen är perfekt och att bara för att man är smal eller kändis så betyder det inte att man är i god form…Gå in på http://www.expressen.se och scrolla ner på sidan för att hitta ”Hälsobikten”.