Gott Nytt år!

2010 har för mig varit ett omtumlande år. Jobbmässigt det absolut bästa, personligt har det varit som en berg-och dalbana. Jag har lärt mig en hel del och utvecklats precis som jag velat, till det bättre 😀

Det absolut största som hänt mig under året måste vara den dagen jag upptäckte att jag var gravid. Vilken häftig upplevelse det varit, hittills! Jag tackar min lyckliga stjärna att jag fått må och mår så här bra.

Mitt mål för 2011 är att fortsätta inspirera andra till att få vara friska och hälsosamma. Jag kommer att leda klasser så länge jag mår bra och då länge den växande magen tillåter detta 😉

Träningsmässigt blir det ett spännande år, då jag kommer sätta mig in i hur man tränar som gravid, men även hur man tränar efter en graviditet. Jag ser fram emot mina nya utmaningar!

Jag hoppas att ni är snälla mot er själva och att ni bojkotar ”Nyårslöften”. Sätt istället upp ett MÅL som ni vill uppnå. Mål kräver fokusering och en vilja av stål. Men kom ihåg att ingenting är omöjligt!

Jag önskar er ett Gott Nytt År full av hälsa, kärlek och framgång

Lämnar er med en låt av Årets Nykomling…Bruno Mars, enjoy!

Hinder vs Utmaning

Jag kan inte låta bli att bli lite nostalgisk varje gång jag är på besök i mina hemtrakter. Det är ju här jag växte upp, och det var här jag levde som ett överviktigt barn/ tonåring. I mitt ”förra” liv tänkte jag inte på vad jag stoppade i mig och träning var inget jag höll på med. Kroppen och psyket mådde därefter. Men utåt sett var jag säkert glad.

Jag  var urdålig på skolidrotten, men lyckades få ett G i betyget p g a ”kämparanda”. Av de överviktiga tjejer (vi var som en liten grupp otränade små osäkra flickor) som fanns i skolan så var väl jag den som var med på skolidrotten mest. Jag var inte den som skolkade, och jag ville väldigt gärna klara av allt som ”alla andra” gjorde. Men min dåliga kondition och övervikt, i kombination med dåligt självförtroende, gjorde att jag tröståt och satt och tyckte synd om mig själv hemma efter varje skoldag.

Därför känns det EXTRA skönt att komma tillbaka hit och gå förbi vissa platser som jag DÅ såg som hinder, men som jag NU tagit mig över och UTMANAT.

"Hindret"

Historien bakom….På vårterminen skulle vi alltid ha idrott utomhus. Och det fanns ETT moment som jag absolut HATADE. Att ta sig an 2km på tid. Man var tvungen att klara en viss tid för att få G, annars var man rökt. I MITT huvud var det ett tecken på att jag var misslyckad.

Dåtidens hatobjekt...

Till saken hör..att den här lilla fjuttbacken inte är längre än ca 20 meter. Den lutar knappt! Men den kom efter ett ca 1 km helvete och jag kommer inte ihåg om jag någonsin klarade att springa upp för den här backen under min skoltid.

Det tog mig ca 10 år att våga mig på löpning igen och att börja gilla det. Allt handlade egentligen om att börja i min takt och att få in en rutin. Nu har jag sprungit på exakt samma spår (dock längre än 2 km…har ju t o m sprungit en halvmara!) som jag gjorde som otränad tonåring. Och skillnaden är ENORM! Inte bara fysiskt sätt i form av en vältränad kropp, utan även psykiskt sett. För det är onekligen så att våra tankar styr hur vi mår och hur vi väljer att handla. Jag valde att anta UTMANINGEN och att bevisa för mig själv ( och alla andra) att ALLT GÅR, bara man har viljan!

Sista afropasset för i år!

Dans. Dans får min kropp att le. Den får mig att känna mig stark. Den får mig att uppskatta min kropp, som rör sig precis som jag vill att den ska. Det är ren rörelseglädje att få dansa afrikansk dans! Idag hade jag årets sista klass med en härlig grupp kvinnor, samt min 18-åriga lillebror 🙂 Jag hade haft huvudvärk hela dagen och fick lägga mig och vila en stund under eftermiddagen. Men som vanligt så är det något som händer i min kropp när jag börjar dansa. Alla spänningar och trötthet släpper! Jag får energi och kraft från alla fina deltagare och den pumpande musiken som gör att min kropp börjar röra sig automatiskt….Och efter passet är jag visserligen trött, men otroligt glad och tacksam. Tacksam över att jag kan må så här bra! För övrigt verkar dans vara en härlig träningsform för gravida 😉

Svettig efter klassen...

Kulan hänger med 🙂

Tar inget för givet!

Då jag nu avslöjat min lilla hemlighet så vill jag härmed också säga att jag absolut inte tar något för givet. Jag känner mig oerhört hedrad och tacksam över att få vara med om den här resan, som jag inte kan beskriva med andra ord än ett MIRAKEL.  För det är verkligen inte en självklarhet att man ens kan BLI gravid eller att man får vara lycklig nog att gå igenom en full graviditet och få ett friskt barn. Jag är SMÄRTSAMT medveten om detta. Det enda jag känner just nu är att jag ska göra mitt bästa för att hålla mig frisk, stark och vältränad under hela min graviditet. För det är jag skyldig både min kropp och mitt ofödda barn. Det kommer därför bli en hel del skrivande om gravidträning och annat i den här bloggen från och med nu. Ni väljer själva om ni följer med, eller inte. I väntan på fortsättningen så kommer här nu en härlig låt och en passande video…Enjoy!

Mitt 2010

Tänkte härmed gå igenom året som snart passerat förbi. Mitt alldeles personliga 2010:

Januari: Jag börjar blogga igen 😀 Inser till slut att jag vill dela med mig av mina erfarenheter och kunskap inom friskvårdsområdet för att kunna inspirera andra. För första gången går jag på Nikekonventet i Frescatihallen och känner mig helt LOST. Börjar ifrågasätta mig själv och mitt val att bli instruktör…JAG är ju ingen person som VILL stå i rampljuset och få UPPMÄRKSAMHET. JAG ÄR JU INGEN CLOWN!!! Men inser ändå till slut att det är DET som är MIN STYRKA och det  som gör mig ANNORLUNDA. Jag är STOLT över mig själv!

Februari: Får en ny utmaning i form av ett nytt jobb som receptionist på ett gym. Mycket att sätta sig in i och en hel del stress som slår ut min kropp och däckar mig totalt…Inser att jag MÅSTE LYSSNA PÅ KROPPEN! Får även reda på att jag kommer att få gå på en utbildning i Afrodans. Lyckorus!

Mars: Månaden då jag blir ett år äldre, 28 år blev det i år 🙂 Jag gjorde ett radikalt klipp i mitt hår genom en utmaning som jag absolut inte ville förlora 😉 Annars handlar månaden nästan uteslutande om att jag inte är nöjd med min egenträning och jag börjar därför planera…Mer styrketräning och löpning står på schemat, dock är det lite svårt att följa till punkt och pricka. Cirkelträning är en ny favorit!

April: En SJUK månad. Så mycket sjuk och hängig har jag aldrig varit. Spenderar en hel fredag på akuten vid St Görans sjukhus. De hittar inget, men jag mår piss. Har skuldkänslor över att jag är på jobbet trots sjukdom, men även om jag inte går dit och är sjuk hemma….en jobbig månad!

Maj: Får äntligen gå på kursen i Afrodans! Började hålla klass dagen efter kurshelgen…tog jag mig vatten över huvudet?! Kör en hel del intervallträning och ”expresspass”. Försöker helt enkelt få ut så mycket som möjligt av min egenträning under så kort tid som möjligt. Känner mig sliten och trött. Kroppen vill ha semester!

Juni: En jobbig månad rent personligt. Mycket tankar i mitt huvud om framtiden. Vad vill jag? Åker ”hem” till min kust och vilar upp mig 14 dagar. Har härliga afrodansklasser utomhus vid havet och umgås med kära vänner. Precis det jag behöver 😀

Juli: Jag ger mig på styrketräningen på allvar! Samtidigt lägger jag om min kost och testar LCHF. Mår fruktansvärt första veckorna, är trött och orkar ingenting annat än att stå eller sitta. Att träna hårt på lite kolhydrater verkar omöjligt…Märker dock att min mage mår bättre än någonsin och mina finnar försvinner. Jag börjar träna mot mitt livs form!

Augusti: Jag märker skillnad i kläder och omfång att något har hänt med min kropp. Så kommer semestern som går till Kreta. Planen är att träna och röra på mig varje dag. Jag har min lillebror som partner in crime. Värmen på Kreta slår ut oss alla! Träningen får bli av tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Äter efterätter varje dag. Vågen visar 3kg + (!) när jag kommer hem….En planering inför att komma iform påbörjas (igen)!

September: Jag börjar med min ”Challenge”. Har för första gången i mitt liv satt upp konkreta mål med min träning. Känner mig peppad och laddad till tusen! Är även med på en inspirationsdag med Oscar Nilsson som ger mig ny kraft.

Oktober: Jag uppnår 2 av 3 mål med min Challenge. Sjukt nöjd! Känner mig stark och vältränad. Sätter upp nya mål. I slutet av månaden är jag trött och hängig. Övertränad?

November: En innehållsrik månad. Jag reser till Paris och Köpenhamn på weekends, jobbar som en tok däremellan. Försöker hålla humöret uppe trots deppiga kunder och en trötthet som heter duga. Jag försöker ta en dag i taget. Bloggar minimalt under hela den här månaden. Känner att jag inte ”orkar” peppa andra utan försöker peppa mig själv i första hand. Min sk Challenge är avbruten…

December: Den positiva månaden 😀 Känner mig återigen stark och pigg och framför allt GLAD. Jag känner hopp om framtiden…I’M BACK ON TRACK! Min nya utmaning år 2011 blir det här….

Jag bakar en kaka...

Det ni ser som putar är ett alldeles egenskapat litet liv som ska växa sig större och större och komma lagom till sommaren…Vad säger ni nu då? 😉

En härlig start på dagen

Idag blev det ingen morgonpromenad med hunden. Istället tog jag mig till gymmet för första gången på väääldigt länge. Körde lite rygg och baksida axlar + lite biceps. För att känna efter och komma igång. Och min kropp gillade det! 😀 Avslutade med att köra igenom lite av morgondagens afroklass och en skön stretch på det. Blev härligt svettig och uppmjukad. Hade glömt hur skönt det är med styrketräning. Älskar att känna mig stark och att se och känna hur musklerna jobbar. Jag har säkert tappat en del sedan i höstas, men väljer att fokusera på det positiva, nämligen att jag är igång igen 🙂 Glömde kameran dock så ni får inga bildbevis. Ni får lita på mina ord helt enkelt 😉

Nu är det dusch och mat som gäller. Ska iväg och träffa en kär vän och hennes 4 månaders bebis..myyys!

En stark baksida!

Här kommer lite tips på enkla övningar du kan göra hemma framför tvn för att stärka upp rygg/axlar:

Starposition: På mage, lätt böjda armar och avslappnade ben/rumpa

Sedan kan du börja jobba…dvs lyfta överkroppen från golvet (spänn magen för att stödja ryggen) och utveckla till olika varianter. Här kommer ett axplock:

”V”= Lyft armarna som ett V från golvet. Viktigt med lätt böjda armar + tryck upp dina tummar mot taket (tänk, ”tummen upp” varje gång du lyfter) och tryck ihop dina skulderblad vid varje lyft!

Samma princip men nu ska du armarna som ett par ”flygplansvingar”:

Startposition

och LYFT!

En liten tyngre variant är att lyfta både ben och armar samtidigt….

..och en liten twist på den…Lyft rakt upp, kom ut i ett kryss, ihop i mitten igen innan du sänker ner mot golvet och kör igen…

"Krysset"

Gör övningarna så många repetitioner du orkar med god teknik och försök hela tiden att utmana dig till fler för varje gång!

En stark baksida ger dig automatisk en snygg hållning 😀

Just do it!