Årets första utmaning klar!

Nu har jag klarat 21 dagars sockerdetox. Har tagit kort på min hy (problemområdet är runt hakan, mest höger sida)för att se om det händer något. Och ni kan se bilderna nedan, tror de pratar för sig själva.

Första dagen av 21

7 dagar utan socker

14 dagar utan socker

21 dagar utan socker

Nu gäller det att hålla i den här goda vanan. Och nu kör jag ”all in” 21 dagar. En dag i taget, som vilken nykter alkoholist som helst.

Veckans träning

En liten summering över den här veckans träningspass.

Måndag: Core 25 min

Tisdag: Spinning 55 min

Onsdag: Vila

Torsdag: Spin 30+ core 25+ Afrodans (FÖR MYCKET!)

Fredag: Cirkelträning (fokus axlar/ben/rygg/triceps/bröst)

Lördag: Gravidpilates

Söndag: Spin 45 + styrketräning (fokus triceps, axlar, rygg)

Det blev lite mindre träning den här veckan, men har haft en lite tyngre arbetsvecka. Jag får ändå vara nöjd då jag nu i första hand tränar för att behålla det jag har och inte för att förbättra något specifikt. Det är otroligt många som verkar tro att en graviditet är en ursäkt till att inte träna. Och blickarna på gymmet säger väl en hel del….MEN! Jag tänker fortsätta att må bra genom träning och vill hålla mig stark så jag får helt enkelt försöka ignorera både blickar och kommentarer från okunniga människor.

Dagens träning

Idag känner jag mig väldigt seg i kroppen efter gårdagens 3 klasser. Det blev lite för mycket av det goda helt enkelt! Men. Det är alltid skönt att få igång cirkulationen i kroppen genom lite lätt träning.

Så här såg dagens träning ut:

Ett lätt cirkelpass á 4 stationer, där jag bytte övningar varje varv (för att få lite variation)+ testa mig fram till vad som fungerar (det som känns bekvämt för magen)

Varv 1: Axelpress m 4kg hantlar, körde 15 st, Breda armhävningar (på knäna), gjorde 30 st, Dips från bänk (20 st)+ Sumosquats med skivstång (20 st)

Varv 2: Knäböj med stöd mot pilatesboll mot vägg+ axelpress fram (angriper fler musklegrupper i taget= Funktionellt!)

Funktionell träning

Diagonala ryggövningar på matta (på alla fyra). Körde 15 st på varje sida+ att jag ”öppnade” upp ben och armar åt sidan samtidigt som man sträcker ut motsatt arm och ben. Här nedan ser ni första delen:

Ryggövning för växande magar!

I den övningen här ovanför så kände jag, idag, att jag inte kunde öppna upp benen så mycket då det tog emot i magen. Man spänner ju till för att hålla balansen+ en bra hållning och då får man anpassa 🙂

Forts. från varv 2: Höftlyft på matta. Här började jag på bräda men det kändes lite konstigt (som att min skrutt i magen liksom ”ramlade” ner mot mitt bröst…) så jag började om på matta. Det blev 30 lyft.

Breda rodd med stång

Varv 3: Samma knäböj med pilatesboll men nu lyfte jag hantlarna ovanför huvudet. Körde 15 st

Tänkte köra tricepspress på matta (på knäna) men återigen tog det emot i magen så jag körde dips från bräda igen. 15 st

Bröstpress på matta med lätta hantlar

Avslutade med smala rodd.

Kändes skönt att ha kört igenom kroppen litegrann iallafall!

Vi är nöjda 🙂

Vilodag

Jag tycker inte om att vara grinig (vem gör det?) men idag har det varit en sådan dag. Det är ytterst sällan min sömn störs, men inatt hände det. Och då blir hela följande dag (läs: idag) jobbig. Jag har kämpat mig igenom dagens behandlingar. Idag var det fler män än kvinnor som tog massage= JOBBIGARE (fysiskt sätt). Kände att det drog till lite i magen när jag tog i under massagen och spände magmusklerna. En ny och intressant känsla som jag känt hela veckan under träning bl.a. Ingen skön känsla direkt så jag får väl lyssna bättre på kroppen och se till så jag inte gör något dumt.

Vid lunchtid fick jag syn på världens godaste (förmodligen) kakor med kolafyllning. Fick sätta mig lååångt från den disken….Allt har känts jobbigt idag. MEN! Nu är jag hemma och jag tänker ligga på soffan hela kvällen. Sedan ska jag lägga mig tidigt. Imorgon har jag ännu en lång dag och jag måste vara PIGG.

So long!

Vi intar soffläge idag

En skön arbetsdag

Idag har jag masserat 9 kunder, haft en spinningklass, en boxklass och stått i reception på ett gym. Folk undrar hur jag orkar stå och massera ”hela dagarna”. Saken är, att jag undrar hur folk kan SITTA och jobba hela dagarna. DET är något jag aldrig skulle fixa. Sedan jobbar jag ju bara med roliga saker 😀 Att få folk att må bra genom massage och träning gör mig glad och får mig att känna att jag gör något meningsfullt. När jag står i receptionen på gymmet så ser jag alltid till att ge ett leende till kunderna och att ge dem det lilla extra. Jag läste dessa rader en dag (i Metrotidningen): ”Gör det du älskar, älska det du gör. Resten ordnar sig!”. Och det är precis så det känns!

Ett stort tack till mina grymma boxare idag. Vilken kraft, glöd, energi! Så härligt att få se er utvecklas.

Bamsekram till er!

7 dagar kvar till målet!

Då var det 7 dagar kvar tills jag uppnått målet med att avhålla mig från onödigt socker. Fokus den här veckan är att skippa bröd på kvällarna. Jag har kommit på mig själv med att slarva där….Inte alltid jag är sugen på middag, är inte så hungrig vissa dagar och då äter jag mackor istället….Men det är no no den här veckan! Bättring på kvällsmål med andra ord.

Nu ska jag iväg till jobbet, har 12 massagekunder idag och tänkte träna direkt efter. Ska packa ner matlådan och mellanmål i väskan nu!

Veckans träning

Måndag: Crosstrainer 20 min+ core 25 min + chins+ rodd

Tis: Spinning 55 min

Ons: Gravidpilates 40 min

Tors: Spinning 30 min

Fredag: Styrketräning (fokus rygg)- chins, rodd, latsdrag, marklyft (ingen vila mellan, gick från maskin till maskin, körde 3 varv) avslutade med dips från bänk + armhävningar (varvade för att hålla pulsen uppe)+ spinning 45 min

Lör: Vila

Sön: Styrketräning i cirkelform, fokus axlar/ben/rumpa

Summa: nöjd! 😀