Gomorron!

Efter en skön nattsömn så känner jag mig utvilad och redo för dagen. Igår var första delen av profylaxkursen som vi anmält oss till, och det kändes riktigt bra! Har bara hört positiva upplevelser från kursen och ser fram emot resten. Igår gick vi igenom en övning där vi skulle sitta på en stol och öva på att djupandas och mellanandas (beroende på vilket ”öppningsskede” man är i under förlossningen). För att simulera lite smärta så skulle ens partner nypa en i insida lår (närmast knät) och då skulle man andas utifrån olika steg som vi fick följa. Första omgången gjorde det skitont och jag kände hur jag spände mig. Men då var ju min fina pojkvän där och hjälpte mig med att komma igång med andningen. Sedan övade vi några gånger (och ska fortsätta öva varje dag) och sista omgången så kände jag knappt någonting. Visst låter det bra?!

Andningen är verkligen jätteviktig, inte bara under förlossningen, men i alla situationer där du kan uppleva smärta. Det finns en del forskning kring hur en kontrollerad andning kan minska smärtupplevelsen, helt utan kemikalier. Jag är ju lite (eller, väldigt mycket) anti läkemedel (vill inte proppa min kropp med onödiga gifter) så jag försöker alltid hitta en bättre lösning.

Något annat som är viktigt är att ha en POSITIV attityd. Detta gäller i alla sammanhang, men speciellt om du upplever smärta. Ju bättre ”form” du är i mentalt, desto mindre ont kommer du att ha. Återigen…Allt hänger ihop! Många glömmer detta….

Jag ser fram emot nästa del i kursen! Och by the way så tyckte kursledaren att vi alla skulle sluta kolla på ”En unge i minuten”, då den inte alls ger en bra bild av hur en förlossning går till. Så jag skiter i det programmet nu. Går hellre och lägger mig och sover en extra timme då 😀

Skrutten sover

Ha en fin dag!

Annonser

Lättroad!

Jag har precis insett att jag nu inte längre kan se mina fötter pga min rejäla kula på magen:

Var är mina fötter?

Om jag böjer mig lite framåt så händer det grejer!

Där är dem!

Ja, så här ser det ut just nu. I vecka 32. Är otroligt tacksam över min starka kropp. Igår körde vi både spinning och box (man får anpassa helt enkelt, men ingenting är omöjligt!) och jag blev helt lycklig i själen av att känna att min kropp fortfarande orkar. Många frågar hur det går och hur det känns med träningen just nu och jag känner självklart att det händer saker hela tiden med kroppen, som gör att jag får anpassa utifrån min kropp. Jag kör absolut inte på max och jag lyssnar på skrutten som bestämmer just nu. Träningen får mig att må bra och jag får ont i min kropp om jag INTE rör på mig. Så jag hoppas att jag får fortsätta må så här bra hela vägen in i mål 🙂

Om löpning

Våren är perfekt för att börja löpträna. Gammal som ung, alla kan göra det! Och det märks på gatorna att löpsäsongen är igång på riktigt nu. Det finns dock en del saker man bör tänka på INNAN man sätter igång:

1. Vad har du för skor?

Skorna är JÄTTEviktiga. Gå till en välsorterad skoaffär/sportaffär och våga FRÅGA efter ett par bra skor för löpning. Utan bra skor, ingen bra löpning+ att du kommer förmodligen att skada dig redan på första löpturen..

2. Skynda långsamt!

Ett vanligt nybörjarfel är att man går ut för hårt. Man kan inte börja med att springa 5 km om man aldrig har sprungit förut. Börja med att känna efter hur det känns när du springer. Ta det lungt så kommer din första löptur att bli en positiv upplevelse.

3. Planera in din träning

Bestäm vilka dagar du ska ut och springa och håll dig till dem.

4. Värm upp ordentligt

Börja med att promenera dig varm innan du börjar springa.

5. Lyssna på kroppen

Får du ont i kroppen under löpningen, fortsätt inte att springa. Börja gå och känn efter. Får du ont i benhinnor, höfter, knän dagen/dagarna efter din löptur så betyder det att du gått ut för hårt. Träningsvärk är en helt annan sak och går över av sig självt.

6. Slappna av

En avslappnad god hållning gör det enklare att både andas och att ta ett bra löpsteg. Så ner med axlarna och fram med bröstet 🙂

7. Glöm ej styrketräningen!

Ett par starka ben och en stark bålmuskulatur är viktigt att ha som löpare. Avsluta varje löpning med lite utfall för rumpa/lår och stabiliseringsövningar som plankan så klarar du dig fint och slipper få problem med ryggen.

8. Sätt ett mål!

Du behöver inte anmäla dig till ett lopp, men att sätta ett mål är viktigt för att du ska kunna ha något att jobba för. I början kan det räcka med att du vill kunna springa 15 min utan att stanna inom en månad, eller anmäl dig till ett kortare lopp som Vårruset där målet kan vara att gå halva sträckan och springa halva sträckan. Sätt DITT mål, och nå det!

9. Ha bra kläder

Spring inte i stora pösiga kläder. Ju tightare desto mindre vikt, desto lättare att springa.

10. Kom igång!

Här hittar du ett bra nybörjarprogram som du kan följa.

11. Slarva inte med maten:

Detta gäller all träning men speciellt löpning då det behövs mycket energi för att orka. Ät inte för nära inpå, ca 1 1/2 h-2h före du ger dig ut och springer så kan du äta ett mellanmål. Efter träningen bör du äta/dricka något som innehåller snabb energi (exempelvis en proteindrink) och sedan äta en rejäl måltid (middag t.ex.) inom 2 timmar efter din löpning/träning så att du inte bryter ner din kropp.

12. Drick

Du behöver inte ta med dig en vattenflaska när du springer, med drick extar mycket vatten under dagen innan och EFTER din löpning så kommer du orka hela vägen 🙂

Nu är du redo att börja springa mamma 😉 (och alla ni andra!)

Frukost för gravida

Började dagen med att fantisera om sötsaker. Och det slutade med att jag gick upp och fixade lite pannkakor. Då vi flyttar nästa vecka så håller vi på och tömmer skafferi och kylskåp…men vilken tur att vi i alla fall hade mjölk,ägg och mjöl kvar 🙂 Gjorde 4 st tjocka pannkakor:

Recept:

2 ägg

2dl mjölk

2,5 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

lite kanel,kardemumma, vaniljsocker

istället för smör (vi hade inget hemma..) så blev det en skvätt rapsolja.

Tinade upp lite jordgubbar, rörde ihop med turkisk yoghurt, socker och ringlade över honung….

Gott!

Till detta ett stort glas mjölk….Mycket gott 🙂

Ps. Ni behöver inte vara gravida för att njuta av detta 🙂 Ds.

Om stödstrumpor

Jag har börjat använda stödstrumpor! Beställde ett par innan vi skulle på semester i februari för att testa under träning, under arbetsdagen och när vi flög. Benen känns fjäderlätta och jag kan varmt rekommendera gococos kompressionstrumpor, då det är två par av dessa jag köpt (lila och svarta).

Varför ska man använda stödstrumpor då? Jo, om man har ett jobb där man sitter/står mycket hela dagarna så kan benen svullna upp pga att blodet inte kan cirkulera som det ska. Stödstrumpor förhindrar och förebygger de svullna och trötta benen så att den normala blodcirkulationen bibehålls. Strumporna påskyndar blodflödet i venerna mot hjärtat och förebygger därmed uppkomsten av bl a svullnader.

Under graviditet påverkar hormoner bl a ledband, hud och blodkärl så att de blir mer eftergivliga och töjbara än normalt. Detta kan leda till svullna fötter och ben och i värsta fall till åderbråck. Den allt större livmodern trycker också på venerna så att trycket i benen blir högre. Dessutom ökar i din kropp den mängd blod som skall pumpas runt under graviditeten.

Använder du stödstrumpor under träning så minskar risken för träningsvärk, muskulära skador och du återhämtar dig snabbare. Många löpare använder sig av stödstrumpor! Så det är alltså inte bara tant Greta på 80 år som använder dessa 😉

Det är viktigt att om möjligt ta på strumporna på morgonen innan fötterna/benen har svullnat. Om strumporna skall tas på under dagen skall benen vila i högläge 30 min före påtagningen. Tänk på att aldrig vika ner den övre strumpkanten.

Det finns alla möjliga färger och modeller på stödstrumpor nu för tiden. Så jag tycker faktiskt att det kan vara värt för er att prova ett par, om ni vill ha friska ben på köpet!

Glad musik

Jag är besatt

Kolla här på min hög av tidningar: 

Något mindre träningstidningar än vanligt….desto mer bebisar att kolla på!

Fint

Hur söt är inte den här?

Urgullig

och så hittade jag en bild som fick mig att börja fantisera om hur skrutten kommer se ut!

Gosigast!

Ja hörrni….har jag sagt att jag är gravid? 😉