Vikthets

Det här med hur mycket man väger verkar ju nästan vara det viktigaste, eller iallafall det som folk mest oroar sig för, i denna värld. Iallafall så här typ en månad innan det är dax att visa sig i badkläder. Jag vet inte om det beror på mina gravidhormoner (jag tycks dock ha ett överskott av dessa även då jag inte är gravid..) men jag blir så otroligt provocerad när jag ser erbjudanden eller löften från diverse gym/tidningar o dyl som lockar folk med att ”kom i form inför sommaren”, ”tappa kilon inför midsommar”, ”gå ner 5 kg före jul” osv. På det gym jag jobbar på så tränar en hel del riktigt diciplinerade människor (och andra är mer periodare…). Då jag jobbar både i receptionen och som gruppträningsinstruktör så får man både se och höra det mesta angående folks inställning till träning och hälsa. Jag kan säga så här: Det är ingen slump att vår kosttillskottsbutik säljer fettförbrännande preparat som om det inte fanns en morgondag, just nu så här inför sommaren. Och tro det eller ej, men MÄN verkar minst lika besatta av detta som kvinnor. Har haft en del intressanta samtal med folk som frågar om ”vad det mest effektiva sättet att få bort magen” är osv. Så fort man säger att de måste tänka helhet och inte låsa fast sig vid just EN del av kroppen (det GÅR INTE att PUNKTFÖRBRÄNNA FETT!) och att de måste variera sin träning+ tänka på kosten så blir det liksom ”för jobbigt”. Försökte förklara detta (på engelska) för ett par utländska kunder här om dagen men det var som att prata med en vägg. För de hade redan sin plan: Att bada mycket bastu (FÖR DÅ TAPPAR MAN MYCKET VIKT!) och att köra stenhårt i diverse magmaskiner. När jag föreslog spinning, styrketräning och coreklasser så kom de…ursäkten. ” Spinning? Näe, jag har sett att de håller på minst 30 minuter och ibland upp till en timme och jag skulle aldrig orka det….”. Försökte förklara att man jobbar utifrån sin egen förmåga, men vet inte om hissen gick hela vägen upp där… Sedan fick jag frågor om vågen som vi har på gymmet stämmer. För det verkade liksom konstigt att man skulle väga mer EFTER träning än före….Och det är det här jag menar med att man inte ska låsa sig vid vikten. Väger man MER efter träning beror det förmodligen på att man kanske druckit en del vätska under sitt pass och väger man mindre så har man förmodligen förlorat en del vätska. VÄTSKA! Som i vatten och slaggprodukter (här ingår även kiss och bajs), och inte FETT (som de flesta vill bli av med, helst med så lite uppoffring som möjligt). Man kan inte både äta kakan och ha kvar den så att säga. Och egentligen. Om du tänker efter: OM din kropp såg vältränad ut och du är frisk och mentalt stabil men när du ställde dig på vågen så ”visade” den att du ligger på plus, vad är viktigast?

Hur viktig är vikten?

Tänk HELHET! Jag ska villigt erkänna att jag själv får jobba en hel del med vissa hjärnspöken, som sitter i sedan jag var tonåring, men det är ingen ursäkt att låta sig själv förfalla p g a lathet. Och med förfall menar jag så klart inte bara fysiskt sett utan även psykiskt sett.

Så, återigen så är det NI som har makten över er själva. Låt er inte luras av billiga löpsedlar, mirakeldrycker eller mirakelpiller. För det enda som gäller är att ta tag i problemet själv och våga göra en förändring!

Annonser

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: