Gratis Zumba!

Varje torsdag kl 18 är det gratis Zumba i Skytteholmsparken fom vecka 26- 34. Det är en gammal arbetsgivare till mig som fixar detta och jag tycker att det är en jättesmart idé för att få nya medlemmar+ få folk intresserade av att röra på sig.

Men. Jag är fortfarande skeptisk till Zumba som träningsform. Det är ju liksom inte jobbigt?! Det är svårt som deltagare att ta ut sig till max, iaf de första gångerna man går på en dansklass och innan man vet hur stegen ser ut. Nu blev jag ändå lite svettig pga att jag stod i gassande sol så det kändes inte helt bortkastat 🙂 Det roliga var att det var en blandad kompott människor i alla åldrar och storlekar. Jag skulle rekommendera Zumba som en fysisk aktivitet eller istället för att sitta hemma och kolla på tvn, men absolut inte om man vill UPPNÅ något med sin träning dvs inte om man vill gå ner i vikt eller få en stark kropp. Däremot absolut om man vill få en timme att gå fort och få dansa till skön musik under tiden.

Detta var ett test från min sida för att se i vilken form jag är i efter graviditeten. Svaret är att jag är i bättre form än att gå på Zumba iallfall 😉

Nu ska jag duscha och sedan amma och äta. Nästa vecka startar min plan till att återfå min kropp, har helgen på mig att sätta upp ett mål. Tänker mig 6 veckors intervaller….längtar efter att få jobba ordentligt men min kropp 😀

Annonser

Hitta magmusklerna!

Den här veckan tänkte jag ta tag i mina magmuskler på riktigt. Rättare sagt, jag tänkte hitta dem och stärka upp dem igen! Har ju hittills mest stärkt upp bäckenbotten, men jag känner mig såpass pigg att jag vill trappa upp min träning ett snäpp. Hur hittar man sina magmuskler då? Det finns små knep att använda sig av:

1. Säg bokstaven ”S” (kraftfullt!) och håll samtidigt en hand på magen så att du känner hur den spänns.

2. Säg bokstaven ”K” ,som ovan.

3. Andas in (magen fylls upp och putar ut som en ballong), och andas ut (naveln dras in mot ryggraden)

4. Stå mot en vägg och tryck in din svank mot väggen genom att spänna din mage. Håll en hand på magen så att du känner dina muskler som jobbar. Samma sak går att göra liggandes på golvet med lätt böjda ben och fötterna i golvet. Tryck ner svanken mot golvet, sedan släpp.

Har gjort allt detta idag+ tagit en skön promenad ock invigt min planksäsong 🙂 Äntligen! Börjar på knäna och stod 30 sek rak planka+ 30 sek på sidorna vä/hö. Gjorde detta 3 ggr. Får börja så även om de KÄNNS som att jag kan stå på tårna redan nu så ska jag ta det lungt….Skynda långsamt!

Plankan på knä

Tänk på:
– dra naveln mot ryggraden
– ha en rak linje mellan knä, höft, axel
– ha armbågen precis under axeln
– börjar det göra ont i ryggen, ta en paus! Dina magmuskler är då för svaga för att hålla ställningen. Men det är bara att träna!
– Andas!!!

Obs! Det är olika bud när det gäller att börja med magträning efter en graviditet. Beroende på hur tränad du var innan och under graviditeten samt om du fött med kejsarsnitt eller vaginalt. Kolla med din barnmorska om du är osäker! Själv känner jag min kropp såpass bra att jag lyssnar på den och utgår ifrån min dagsform. Att det ÄR viktigt att träna upp sin bålstyrka efter en graviditet är dock viktigt. Alla rörelser utgår ifrån bålen (lyft,vridningar, andning etc) så det gäller att vara stark så att man orkar bära sitt,barn,sina matkassar och framför allt, orka bära upp sin kroppshållning på ett effektivt sätt.

Rehabträning

Då har det gått 2 veckor sedan jag blev mamma och jag börjar sakta men säkert komma in i min roll. När det gäller träning så är de endast ”rehab” som gäller just nu, dvs lätta promenader samt övningar för bäckenbotten. Jag gör dem när jag ammar, sittandes, ståendes och gåendes. Flera gånger under dagen! Även om jag gärna vill sätta igång med styrketräning och konditionsträning så vore det dumt att sätta igång innan kroppen är redo. Jag tänker bli stark inifrån och ut, tror att kroppen svarar bäst då. Är för övrigt alldeles för trött för att göra något mer ansträngande just nu, så jag ger mig några veckor till innan jag sätter igång med mer avncerade saker. Funderar eventuellt på att börja göra plankor. På knä, till att börja med.

That’s it, nu är det dax för ammning!

Utmattad

Återkommer med ett längre inlägg när jag känner att jag orkar….

Utmattade

Inatt sov han ändå relativt bra. Lite för bra! Började nojja mig över om att han kanske var sjuk, för varm, döende?! Inte lätt att sova själv när man måste kolla om han andas hela tiden…+ att han är så himla fin så jag kan inte sluta kolla på honom när han sover….

Ett nytt liv!

Vet inte i vilken ände jag ska börja berätta, eller ens om vad jag ska berätta…efter så här få timmars sömn sedan fredag natt (pga både värkarbete och nyfödd bebis) så känns min hjärna mossigare än vanligt. Han kom till slut iaf. På mors dag och allt 🙂 Min skrutt. Och här kommer tårarana….(Hormonell, jag?!). Var var jag? Just d….OM det är något jag lärt mig hittills i livet så är det att om man vill något riktigt mycket så får man se till att fixa det själv. Och jag längtade så mycket efter skrutten så jag satte igång med projektet ”Låt skrutten komma NU!”. Vad ja gjorde? Ja, förutom att försöka hålla mig så aktiv som möjligt (jag gymmade, gick på spinning, ökade egomassagen, tog promenader etc)så började jag även ladda mentalt. Och så började jag googla…allt pekade ju på att jag som förstföderska skulle få gå ÖVER tiden, men så hittade jag en liten rad om att längden på en förlossning är förutbestämd och sitter redan i arvsanlagen. Tydligen är det så att om ens mamma fött för tidigt/sent så påverkar det ens egen förlossning. Alltså ringde jag mamma 🙂 Och fick den goda nyheten att jag (som första barnet) hade kommit hela 10 dagar för tidigt. Så då hoppades jag INNERLIGT på att den här forskningen var något att lita på. Och i mitt fall så verkar den stämma! För någon dag efter så började jag ju känna av att något var på gång…Och den här önskan om att skrutten skulle få komma ut i vida världen blev SANN!

Jag tänker inte skriva en förlossningsberättelse här (ni som är nyfikna får fråga mig privat), men jag kan säga som så här: Att det blev inte som jag tänkt mig, fast det blev ändå bra 😀 Och jag visste att jag skulle klara av det rent fysiskt, men sedan började jag tvivla på den mentala biten…Frågor som TÄNK OM började komma och jag fick fler än en gång ändra kurs i mitt tänkande.

Min ”förlossningsplan” blev inte alls som jag hade tänkt mig. Mycket beroende på att jag gjorde nästan hela jobbet hemma i vår lägenhet. Jag var osäker på hur smärttålig jag var innan (då jag aldrig upplevt någon större fysisk smärta i mitt liv. Har aldrig legat på sjukhus heller…). Och även om jag ville klara mig bara genom profylaxandingen så VISSTE jag ju inte om det skulle hjälpa. Under natten/dagen/kvällen som jag var hemma och tog emot varenda värk (som blev starkare och starkare) så började jag tänka på LUSTGAS. Och när vi väl kom in till BB (strax efter kl tolv på natten) så fick jag en otroligt duktig barnmorska som läste igenom min plan och utifrån den gav mig förslag på vad vi kunde göra under tiden. Hon trodde nog, som jag, att jag skulle vara där ett tag…Men vi hann varken med att sitta på pilatesboll, bada jacuzzi, lyssna på vår spotifylista, äta godis, kolla film eller något annat. För exakt 2 timmar och 24 minuter senare så var skrutten ute 😀 Lustgasen jag tog räckte mot smärtan som kom mot slutet och även om jag ibland kanske tog lite väl mycket (blev lite lätt berusad och bortdomnad) så gjorde ju den sitt jobb iallafall :).

Och nu vet jag:

Jag ÄR smärttålig

Min kropp ÄR stark

Mitt psyke ÄR starkare än jag någonsin trodde!

Jag kan fortfarande inte förstå att JAG krystat ut ett litet liv som nu tagit över mitt liv. Det närmaste jag kan försöka förklara känslan på är: MAGISKT.