Hitta magmusklerna!

Den här veckan tänkte jag ta tag i mina magmuskler på riktigt. Rättare sagt, jag tänkte hitta dem och stärka upp dem igen! Har ju hittills mest stärkt upp bäckenbotten, men jag känner mig såpass pigg att jag vill trappa upp min träning ett snäpp. Hur hittar man sina magmuskler då? Det finns små knep att använda sig av:

1. Säg bokstaven ”S” (kraftfullt!) och håll samtidigt en hand på magen så att du känner hur den spänns.

2. Säg bokstaven ”K” ,som ovan.

3. Andas in (magen fylls upp och putar ut som en ballong), och andas ut (naveln dras in mot ryggraden)

4. Stå mot en vägg och tryck in din svank mot väggen genom att spänna din mage. Håll en hand på magen så att du känner dina muskler som jobbar. Samma sak går att göra liggandes på golvet med lätt böjda ben och fötterna i golvet. Tryck ner svanken mot golvet, sedan släpp.

Har gjort allt detta idag+ tagit en skön promenad ock invigt min planksäsong 🙂 Äntligen! Börjar på knäna och stod 30 sek rak planka+ 30 sek på sidorna vä/hö. Gjorde detta 3 ggr. Får börja så även om de KÄNNS som att jag kan stå på tårna redan nu så ska jag ta det lungt….Skynda långsamt!

Plankan på knä

Tänk på:
– dra naveln mot ryggraden
– ha en rak linje mellan knä, höft, axel
– ha armbågen precis under axeln
– börjar det göra ont i ryggen, ta en paus! Dina magmuskler är då för svaga för att hålla ställningen. Men det är bara att träna!
– Andas!!!

Obs! Det är olika bud när det gäller att börja med magträning efter en graviditet. Beroende på hur tränad du var innan och under graviditeten samt om du fött med kejsarsnitt eller vaginalt. Kolla med din barnmorska om du är osäker! Själv känner jag min kropp såpass bra att jag lyssnar på den och utgår ifrån min dagsform. Att det ÄR viktigt att träna upp sin bålstyrka efter en graviditet är dock viktigt. Alla rörelser utgår ifrån bålen (lyft,vridningar, andning etc) så det gäller att vara stark så att man orkar bära sitt,barn,sina matkassar och framför allt, orka bära upp sin kroppshållning på ett effektivt sätt.
Annonser

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: