Bra jobbat!

Ja, så vill jag säga till mig själv då jag idag vaknade med världens träninsgvärk i exakt alla muskler jag tränade igår 🙂 Glömde stretcha , vilket gör att jag känner mig stel som ett kylskåp= Mindre bra! Men jag ska köra ett stretchprogram under dagen så att jag mjukas upp lite. Har annars varit vaken mer eller mindre hela natten, till och från. Så dagens spinningklass som jag tänkte gå på blir det inget av med. Jag är för trött helt enkelt. Och dagens väder är perfekt för att sova (grått och trist). Undrar bara om Vincent tycker det?

På g!

Det är med ett härligt lyckorus i kroppen som jag idag avverkade veckans 2a styrkepass på gymmet+ testade min spinningform för första gången på 10 veckor (gick på spinning fram till vecka 35, innan jag födde i vecka 37). Visst har jag tappat i både flås och styrka, men skönt att ändå få svettas och känna att min kropp är relativt stark. Nu kan det ju bara bli bättre 🙂

Tog en bild som bevis men såg inte klok ut då jag inte heller klippt mig på 10 veckor och även om jag inte anser mig vara särskilt fåfäng så är jag väl tydligen det för ni kommer inte få se den bilden, haha 😀

Har annars tagit rejäla promenader med barnvagnen och har ökat takten rejält nu. Känns som att det går åt rätt håll nu!

Inspiration!

Köpte nya numret av Fitness Magazine igår och blev genast inspirerad….började drömma mig bort, till hur stark min  kropp kan bli. Målet är att bli starkare än jag någonsin varit. Varken mer eller mindre! Och om man ska prata om det yttre så tänker jag mig en sådan här kropp:

Inspiration till tusen!Målet!

 
Men ett steg i taget….för tillfället har jag träningsvärk efter att ha hållt i mittzar på en boxklass jag höll i här om dagen. Min högra handled gör ont efter att ha burit Vincent för mycket, jag är långt ifrån pigg och min kropp känns svag. Men! Det går iallafall framåt. Har ökat plankan till 45 sek/sida (började på 30 sek), vilket betyder att mina magmuskler börjar komma tillbaka. Så, ett steg i taget…

Mål att uppnå!

Ok. Jag har tänkt fram och tillbaka om hur jag ska ta tag i min form igen. För tillfället så fungerar den dagliga motionen bäst, kosten är sisådär. Men jag har bestämt mig för att ta en sak i taget. För att det blir bäst så. Det funkar inte (för mig) att ta ALLT på en och samma gång. Jag får beta av ett steg i taget. Jag vill inte låsa fast mig vid en speciell vikt, men jag vill gärna komma ner till den vikt jag hade innan jag blev gravid. Varken mer eller mindre. För att nå det så krävs det att jag går ner ca 5 kg till. Målet är att ha gått ner dem till januari nästa år. Men viktigare är att jag tränar upp mig inför mitt jobb, som kommer börja så smått redan i höst. Jag kommer att leda boxklasser och styrkeklasser. Jag har dessutom anmält mig till att gå en kurs i MammaBoot Camp och då blir det ännu mer träning.

Jag testade min form här om dagen genom att vara med på en boxklass. Jag tog det lungt (så lungt  man nu kan ta det efter att ha törstat efter att få känna att kroppen lever..) och den träningsvärk jag har haft i 2 dagar nu går inte av för hackor. Det gör ont att resa sig ur sängen, att sätta  sig på toaletten och att gå nerför backar. Men min kropp LEVER!

Annars består  min träning nu mest av barnvagnspromenader (1-2 h varje dag). Jag tänkte köra igång med styrketräning den här veckan så att jag orkar bära mitt barn utan att få ont i ryggen (vilket jag redan fått..). Han växer och går upp i vikt snabbare än man hinner blinka, så då måste jag börja kontra med att lyfta lite skrot 😉 Målet är att köra styrka 2 ggr i veckan + promenader. Tänkte ge mig 6 veckor för att ”komma igång”. Jag ska ta bild på kroppen när jag startar och sedan efter 6 veckor så får vi se om det händer saker. Självklart måste jag ta tag i kosten också. Till att börja med måste jag komma in i mina rutiner med att äta regelbundet. Frukost,mellis,lunch,mellis,middag,kvällsmål. Jag har redan börjat dra ner på min ”skräpkonsumtion” men det varierar dag för dag.

Sammanfattning:

Långa promenader varje dag

Styrketräning 2 ggr/veckan

Äta regelbundet

Dra ner på ”skräpmaten”

Detta känns realistiskt för mig just nu.

Vad har ni för mål att uppnå?

Mys under promenaderna med Vincent

 Jag vet att det läggs en del press på nyblivna mammor om att de ska komma i form fort osv. I mitt fall känner jag press på mig pga det jobb jag har. Men jag väljer att tänka på det som att kroppen måste bli stark för att orka och inte braka ihop. En stark mamma både fysiskt och psykiskt är mitt mål 😀

Efter helgen…

..så tar jag tag i min form. Jag sa det redan förra helgen, men den här helgen är så sjuk! Kalas fredag, lördag OCH söndag. Och jag är en svag liten människa som älskar kakor….Så. På måndag kör jag igång! Då åker vi till Bästkusten och där ska jag rena min kropp och själ.

Jag har dock varit ute och promenerat riktigt långt i stort sett varje dag. Och jag har redan hittat en skön backe som avslutar mina promenader 😀 Måste börja känna på hur pulsen stiger och hur mjölksyran gör sig påmind.

Början på backen....resten finns bakom alla träd och buskar 😉

Och som sällskap har jag världens bästa Vincent, som oftast sover så här sött i sin vagn:

Bästa sällskapet!

Så, på måndag kör jag igång. Återkommer med min plan!