Äntligen!

Idag ledde jag min första klass (styrka) sedan början på maj. Jag instruerade spinning fram till vecka 33 (gick på spinning fram tom vecka 36 dock) så det var med lite fjärilar i magen som jag gav mig iväg till gymmet för att leda klassen idag.

Det var rejält jobbigt då jag körde supersets i varje övning. Svetten rann och det gjorde ont. När kroppen sa ifrån gick jag runt och kollade deltagarnas teknik 🙂 Känner mig ändå stark och glad att min kropp återhämtat sig såpass mycket. Men det kan alltid bli bättre!

Jag hade tänkt ha på mig en lös t-shirt och lösa träningsbyxor på klassen, men det slutade med att jag tog på mig ett par tajta löparbrallor och ett linne som nog egentligen var en aning för liten. Varför, kan man ju fråga sig? Jo, jag tänkte som så här: Sitter kläderna lite för tajt, så vill man ju automatiskt ”jobba lite extra” så att de ska sitta bra, ellerhur? Lösa kläder gör så att man lurar sig själv, eller så vill man ”gömma” sig för att man skäms. Och jag vill inte skämmas över min kropp. Jag tycker att den är fantastisk som återhämtat sig såpass bra redan men jag är långtifrån nöjd med formen. Dock! Jag tar det lungt och känner efter. Inatt sov jag dåligt så jag valde att somna om med Vincent istället för att ta en morgonpromenad. Så jag tar en dag i taget.

En sak är klar dock. Jag mår som bäst när jag får träna mig stark och känna att min kropp utmanas.

Det kan alltid bli bättre 😀

Annonser

Dagens låt

Är tillägnad Vincent! 🙂

Test av MBC

Imorse tog jag en snabb promenad runt den sjön som jag har tänkt hålla MBC (MammaBootCamp). Tog tid på mig själv och testade lite övningar. DET KOMMER BLI SÅ BRA! Körde lite backträning och armhävningar på d. Det kändes rejält! Och så kollade jag hur det ser ut runt sjön så att jag vet hur jag ska lägga upp träningen. Sedan kom en söt liten fröken med barnvagn 😉 och då ville jag ju inte vara osocial så då tog vi sällskap runt en annan sjö och hann med att prata av oss lite om livet som mamma. Känns skönt när man kan få prata med någon som är i samma situation så att man inte tror att man är den enda som har svårt att ”hinna med” och som har konstiga tankar 🙂

Var på bvc efter morgonpromenaden och det blev ingen vaccination för V pga att vi vart småkrassliga här hemma under helgen och sköterskan tog det säkra för det osäkra. Fick reda på att han är lite väl pigg för sitt eget bästa (gör saker som barn i 3 månaders ålder inte ska göra tydligen…)så jag fick rådet att mata honom ännu mer…hur nu det ska gå! Men han måste gå upp mer i vikt, då han rör sig och gör av med för mycket energi.

Jättepigg kl 6 på morgonen...

Ja, och på bvc såg jag ett anslag om att det finns träning för mammor runt EXAKT samma sjö som jag har valt ut. Men hey, lite konkurrens har väl ingen dött av 😉 Utmaning!

Känner mig peppad för veckan 😀

Det går framåt!

När både våg och måttband står på minus så börjar dagen bra 🙂

Trodde ju att jag hade 10 cm kvar runt midjan att bli av med (hittade ju inte måttbandet förra veckan…)men i morse så mätte jag och då var det endast 5 cm kvar till midjemåttet som jag hade precis innan jag blev gravid. Har även minskat något i armomfång och lår så det känns helt ok! Efter helgens utbildning har jag fått ny inspiration och kunskap i hur jag ska träna. Det gäller att träna smart och att inte ha för bråttom (vilket kan kännas svårt då man helst av allt vill komma i form lika snabbt som man ser att kändisar gör).

Nu har det gått exakt 12 veckor sedan jag födde barn och jag har varit igång med regelbunden träning ca 6 veckor. I vissa avseenden kan jag känna att jag har gjort ”för lite”, men jag väljer att tänka positivt och ge mig själv godkänt 🙂

Från och med den här veckan så ändras det mesta dock! Mitt flås måste upp så det blir ändring i mitt träningsupplägg.

Nästa 6veckorsplan blir:

* Börja konditionsträna (spinning,crosstrainer och roddmaskin)+ öka takten när jag promenerar

* Öka styrketräning från 2 till 3 gånger i veckan

*Fortsätta med plankan varje dag+ utveckla

Övrigt:

Fortsätta äta bra och regelbundet+ undvika socker men inga förbud!

Nu ska jag ut i solen och köra MammaBootCamp med mig själv 🙂

So long

Noll koll!

Hon har råd med de bästa pt’s men ändå verkar hon ha noll koll när det gäller hur man tränar efter en graviditet. Om nu detta stämmer. Stackars Mariah om hon får inkontinensbesvär pga ett svagt bäckenbotten och felaktig träning efter sin tvilling graviditet. Hon kanske tycker att det känns bra nu, men så småningom kommer hon stöta på diverse problem såsom knä/höftproblem. Det är en fråga om när, inte OM. Vi som vet bättre vet ju att man bör vänta mellan 6-9 månader om man vill börja springa efter en graviditet. Varför? För att du vill börja med att stärka upp ditt bäckenbotten och din bålmuskulatur först. För att ha en bra löpteknik krävs en stark bål. Har du inte det kommer du att se ut som en hösäck när du väl är ute och springer och det kommer även att påverka din andning. Det finns INGEN som har en stark bål efter en graviditet, man får börja från början (tråkigt men sant). Better to be safe than sorry!

Joggar, 4 månader efter att ha fött tvillingar....Big no no!

Mycket fix!

Nu har jag suttit framför datorn sedan tidig morgon och planerat inför kommande vecka. Jag sätter då igång med styrkeklasser på FitnessClub i Sundbyberg, vilket blir en av 2 fasta klasser jag kommer ha i höst (den andra är boxklasser). Spinningen kommer jag att köra ca en gång i månaden på lördagar, och sedan sätter jag även igång med MammaBootCamp i september. Det är en del att fixa med och hinna med mitt i all amning och rutiner som man börjar få in som nybliven mamma, men det är så roligt att det bara ska gå att få till 🙂

Annars är det föräldraträffar och vaccination som står på schemat nästa vecka. Och egenträning så klart! Kom ihåg att man inte behöver hålla på i timmar för att få resultat. Kör stenhårt i 20 minuter och känn efter hur det känns.

Jag har fått frågor om att visa mer övningar som man kan göra hemma. Och jag lyssnar på mina bloggläsare så det kommer mera 😉

Då jag är i postgravidkroppstatus så kommer de övningar jag visar främst att rikta sig till nyblivna mammor alternativt människor som inte tränat på ett tag.

Då så, då ska jag fortsätta planera!

MammaBootCamp

Yes, då är jag utbildad MammaBootCampinstruktör och kan börja hålla klasser 🙂 MammaBootCamp står för effektiv, resultatinriktad och säker träning för mammor. Jag har lärt mig massor om varför man INTE bör göra sit-ups eller börja jogga för tidigt efter förlossningen.

Har haft en härlig dag med andra mammor och Olga. Jag känner mig peppad och redo att börja köra. Mer info om var och när kommer på bloggen,facebook,lokaltidning m.m. Jag ska samla ihop mig lite bara så kör jag igång.

Gruppen är samlad

Vincent tjuvlyssnar...

Här står jag och Vincent bredvid Olga som höll i kursen. Ingen smickrande bild på mig men jag bjuder på tuppkammen! 🙂

Promenerade hemåt genom Hagaparken efteråt i stekande sol och värme. Nu intar jag soffläge!

Ps. Försökte förklara för min sambo hur det kändes att ha fått träffa Olga (en stor inspirationskälla och förebild för mig). Det enda jag kom på var att det var ungefär samma sak som om han hade fått träffa Usain Bolt…. 😀 Ds.