Perfekt väder!

Strålande sol och varmt idag. Såpass att jag fick ta fram lite sommarkläder igen 🙂 Började morgonen med bootcamp för mig och en kompis (inga andra mammor vill komma i form tydligen..) så vi körde lite backintervaller med lite plankövningar och knäböj. Vi körde ca 20 minuter sammanlagt. Våra söner tyckte inte det var så kul att ligga i vagnen så vi hittade på det här:

Bästa sällskapet ska ha bästa sittplatserna 😉

Och så här glad blev mamma Gabbi efter passet:

Nöjd!

Sedan har vi hunnit med lite babymassage på öppna förskolan också. Gissa vem som, ännu en gång, stal showen?

Ville hellre ligga på magen och kolla in de andra bebisarna...

Nu ska jag sätta igång med dagens middag (medan Vincent fortfarande sover i sin vagn..) som blir laxpaj!

Hoppas vädret fortsätter, blir full av energi 🙂

Annonser

Hur tänker du?

Som gruppträningsinstruktör har jag förmånen att få se folk utvecklas i sin träning (om de tränar regelbundet vill säga!) och både att göra saker som de aldrig gjort och att testa sina gränser när det gäller hur ”hårt” de jobbar.

Men, ibland så stöter man på folk som kommer på ens klasser som får mig att undra varför de ens är där. Sådana som kör med exakt samma vikter exakt hela tiden (styrkeklass), hela terminen ut. Eller någon som hellre kör 100 sit-ups än 3 olika plankövningar. Eller, det värsta jag vet, när någon bara GER UPP! Det finns inget som gör mig så frustrerad som när någon ”ger upp”. När någon inte tror på sin förmåga att klara av en övning, eller när de har tusen olika ursäkter till varför de inte kan göra en viss övning (innan de ens testat!).

Ett urval av ursäkter jag hört:

* Någon kan inte göra utfallshopp på min boxklass pga ”att jag trodde det var mer dans i klassen och jag tog på mig dansskor”….Ok?!

* Någon kan inte göra armhävningar så då börjar personen göra dips istället….(Om du vill göra en annan övning så välj åtminstone en MOTSVARANDE övning som tränar samma muskler…är du osäker så FRÅGA INSTRUKTÖREN)

* ”Jag har inte ätit” alltså kan personen i fråga inte ta ut sig och måste då ”ta det lite lungt”. Ett annat förslag från mig är då att hellre antingen tryck i dig en banan innan passet eller gå hem och ät istället för att komma på min klass och köra något halvdant.

* ”Jag har precis kört styrekträning för benen så jag skippar benövningarna” (i min boxklass som innehåller sparkar och hopp). Eller så kör du ändå och får lite extra benträning!

* ” Jag är så dåligt tränad” (och därför tyckte den här unga tjejen att hon skulle ”träna upp sig” först innan hon fortsatte på min afrodansklass…). Vad sägs om att fortsätta gå och få bättre kondis på köpet?!

* När jag börjar räkna ner, ex säger nu är det 20 sekunder kvar, då lägger DU av med övningen?! Varför?

* Du har ont i dina knän så då sitter du hellre och ”Hoppar” på sadeln på spinningcykeln? Vad sägs om att lägga på lite motstånd så att du får upp styrkan i benen lite och slipper SKADA DIG ännu mer?

Det känns som att jag kan fortsätta hur länge som helst….just nu undrar jag t.ex. varför jag inte får ihop till en grupp mammor som vill köra Mamma Boot Camp. För mammor ur form finns det gott om här omkring! Är det namnet som avskräcker? Tror de att jag kommer piska dem hårt på första passet? Jag vet inte!

Idag är det iallafall dax kl 10 och om det inte kommer någon så kommer jag iallafall att köra backintervaller idag så att jag får tillbaka min rumpa. Stark mamma, here I come! 😀

Det går så fort!

Förra veckan var en otrolig utvecklingsvecka för min lilla Vincent. Han har så mycket energi och är för det mesta glad och nöjd, så bättre skrutt kunde man inte fått 🙂

Men nu har han ju börjat vilja sova på magen…hjälp! Jag blir så nojjig. Han kan ju rulla från rygg till mage, men inte från mage till rygg. Än! Första dagarna han gjorde detta så var jag tvungen att vända på honom hela tiden för jag trodde att han annars skulle kväva sig själv. Men nu har det gått en vecka och nu kollar jag till honom med jämna mellanrum istället. Han verkar sova bättre på mage och då ska han få göra det.

Förmiddagslur...

Det händer hela tiden nya saker med honom. I morse tyckte jag att han började småkrypa (dra sig framåt iallafall..) och då fick jag lite panik. Ska det gå så fort?! JAG hinner inte med 🙂

Nej,nu ska jag äta min andra frukost i lugn och ro medan V sover.

Ha en fin dag!

Lång dag!

Dagen började runt 04 idag då Vincent vaknade hur glad som helst. Jag tror att han har kommit in i en fas där han upptäcker sin röst för volymen har höjts väsentligt! Tur att jag har kvar mina öronproppar från Way out West festivalen 🙂

Just ja! När jag bytte blöja inatt (i mörkret) så fick jag se att Vincent kunde ta på sina fötter med sina händer. Det är så kul att få följa med i hans utveckling och jag försöker fotografera så mycket jag bara kan.

Annars har vi sjungit och lekt som vanligt. Försöker lära mig lite ramsor, börja läsa böcker osv. Allt för att stimulera hans sinnen så mycket som möjligt.

Har annars hunnit med både tvätt, matlagning, en styrkeklass och egen träning idag. Inte konstigt att jag är trött nu då. Det blir en tidig kväll, imorgon vankas Bootcamp och början på en kurs i babymassage.

Sov gott alla!

Funderingar

Blir riktigt pissförbannad när jag går in på olika mammaforums och ser hur mammor förtvivlat bantar och går på konstiga dieter för att ”komma i form”. Så kan det stå: ”Jippi, jag har gått ner 5 kg på en vecka!”, och då tänker jag att det är ju inte konstigt att gå ner så mycket på en vecka om man bara lever på soppor och shakes (som i det här fallet). Det finns ju hur många dieter som helst och dessa företag tjänar så mycket pengar på alla lata människor att det är helt osmakligt. Frågan är varför man vill utsätta sig för detta? Hur blir man som mamma och människa om man inte får äta sig mätt (inte får äta riktig mat)? Orkar man ta hand om sina barn? Orkar man träna sig stark? Orkar man med sitt liv? Med tanke på hur dåligt med sömn vi nyblivna mammor får, hur mycket vi vill hinna med på dagarna och all stress vi redan lägger på oss själva….hur smart är det att svälta sig själv?

Varför inte lägga om din livsstil istället? Varför inte ta ett steg i taget, lägga om din kost, börja träna dig stark och lära dig vad din kropp mår bra av? Det är både billigare och håller i längden!

Men det är lättare att vara lat, ellerhur?

Magmuskeldelning

Detta är något som många mammor drabbas av under graviditeten.

Delad bukmuskel

Raka bukmuskeln som den är (den du tränar vid sit-ups)

Magmuskeldelningen sker vid den senare delen av graviditeten pga att livmodern ”trycker på” upp mot den då förtunnade magmuskeln (pga hormonet relaxin). Själva tillståndet, som kallas diastasis recti blir egentligen inget ”problem” förrän efter graviditeten. För det är då man känner av att magmusklerna är svaga och pga magmuskeldelningen har man inget ”stöd” för vare sig bålen eller de inre organen. Detta i sin tur resulterar i att man får ont i korsryggen och även ett instabilt bäcken.

För att testa om ni drabbats av diastasis recti:

Ligg på rygg med böjda ben

Lyft huvudet från golvet och gör en liten "crunch". Sätt fingrarna under naveln (med handflatan mot dig).

Känn nu efter om du ”sjunker” ner med dina fingrar under naveln. Hur många fingrar får du plats med på bredden? Gjorde själv det här testet för några veckor sedan och då fick jag plats med ca 1 finger på bredden. 1-1,5 cm (max 2 fingerbredd) är ok att ha som magmuskeldelning om man inte har ont i ryggen samtidigt!

OM du har detta tillstånd bör du undvika:

*Alla övningar där du sträcker ut magen. tex. yogaövningar där du sträcker ut kroppen bakåt, magövningar där du sträcker ut ben/arm samtidigt t.ex övningen ”fällkniven”

* Raka/sneda sit-ups och crunches

* Tunga lyft (så länge du inte orkar hålla en bukanspänning)

Gör:

* Plankan dagligen! Detta är den enda övningen som stärker bukmuskulaturen inifrån och ut. Den stärker hela din ”korsett” som kommer göra att du slipper gå runt med putande mage då du kommer orka att ”hålla” in dina inre organ.

Jag vet av egen erfarenhet att man både på bb och mvc får övningar att göra efter sin förlossning där sit-ups ingår. Jag säger: Bränn skiten, börja läsa på om hur mammakroppen fungerar och träna rätt!

Frågor på detta? 😀

Gomorron!

Då är det dax för en ny vecka och nu jävlar 🙂 Ställde mig med darriga ben på vågen imorse då jag slarvat med min kost en del under ca 14 dagar….Som tur var pekar den fortfarande neråt. Jag har kommit underfund med att jag satt lite för höga mål den här gången. Att få ihop 3 styrkepass på en vecka är inte omöjligt, men jag har inte fått till det. 2 st får jag till och då är det helkropp som gäller. Så jag får köra helkropp istället för att dela upp kroppen som jag gjort hittills.

Sömnen har inte varit oprimal och det känns som att jag vissa dagar inte ”orkar” göra något, men som kvinna ska man ju ”orka” även när man inte gör det. Av någon anledning. Annars blir det kaos på hemfronten. Men då gäller det att prioritera. Jag har ju tusen saker i skallen, men jag har fått fokusera på mitt barn och min träning. Får jag till dessa två komponenter så får jag vara nöjd. Resten är bonus!

I helgen har mamma varit här på snabbvisit och tog då med sig en burk med kolasmör. Vad är det, undrar ni svenssons 🙂 Jo, det är typ det godaste som finns och som jag åt mycket av när jag var liten (chilensk produkt)men det finns inget i det som är nyttigt. Burken är i vilket fall öppnat och i kylskåpet….och ja, jag har grävt i burken med tesked för att mätta mitt sug (eller trösta mig själv…) under helgen. Men nu får det vara slut med detta ”tröstätandet”. Tar tag i problemen istället, jobbigt men skönt när det är åtgärdat.

Nu är det dax för mig o V att göra i ordning oss för att träffa alla andra mammor o bebisar i vår föräldragrupp.