Mammastretch

Det finns vissa muskelgrupper som blir extra korta (tajta/spända) som mamma. Dessa muskler är: Höftböjare, framsida/baksida lår, bröst och nackmuskulatur. Jag har kollat mig själv i spegelbilden (skyltfönster etc) när jag är ute på promenad och går förbi ett fönster och märkt att jag går som en hockeyspelare. Ungefär som en anka, med rumpan putandes och kroppen lätt framåtlutad. Så jag måste bli bättre på att stretcha! Här kommer ett litet exempel på hur man kan stretcha dessa muskler.

Baksida lår liggandes på rygg. Viktigt med lätt böjt ben och att KÄNNA att det sträcker ut i baksida lår. Håll händerna bakom vaden och dra benet mot dig.

Höftböjaren sträcks ut genom att stå på knä+ trycka fram höften. Håll en god hållning under tiden!

Bröststretch. Viktigt att hålla ner axlarna!

Luta örat mot ena axeln+ tryck ner motsatt hand i golvet= Stretch för nackmuskulaturen

Utgå från samma position som ovan, men kolla nu snett ner mot golvet (du kommer känna av stretchen på en annan del av nackmuskulaturen)

Kolla snett upp i taket (du kommer känna stretchen mer på framsidan av halsen)

Glömde ta bild på stretch av framsida lår, jag får fixa det imorgon. Många gör nämligen fel när de stretchar framsida lår, men det finns en variant som inte går att misslyckas med 😉 Tar den imorgon!

Håll varje övning i minst 30 sek och gör dem så ofta ni kan för att förhindra en obalans i era muskler.

Imorgon är det dax för mått och invägning…dax för kvällsmål!

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

One Response to Mammastretch

  1. Pingback: Dag 47 av 90: Nöjd? « Doit4life's Blog

Kommentera

