Magmuskeldelning

Detta är något som många mammor drabbas av under graviditeten.

Delad bukmuskel

Raka bukmuskeln som den är (den du tränar vid sit-ups)

Magmuskeldelningen sker vid den senare delen av graviditeten pga att livmodern ”trycker på” upp mot den då förtunnade magmuskeln (pga hormonet relaxin). Själva tillståndet, som kallas diastasis recti blir egentligen inget ”problem” förrän efter graviditeten. För det är då man känner av att magmusklerna är svaga och pga magmuskeldelningen har man inget ”stöd” för vare sig bålen eller de inre organen. Detta i sin tur resulterar i att man får ont i korsryggen och även ett instabilt bäcken.

För att testa om ni drabbats av diastasis recti:

Ligg på rygg med böjda ben

Lyft huvudet från golvet och gör en liten "crunch". Sätt fingrarna under naveln (med handflatan mot dig).

Känn nu efter om du ”sjunker” ner med dina fingrar under naveln. Hur många fingrar får du plats med på bredden? Gjorde själv det här testet för några veckor sedan och då fick jag plats med ca 1 finger på bredden. 1-1,5 cm (max 2 fingerbredd) är ok att ha som magmuskeldelning om man inte har ont i ryggen samtidigt!

OM du har detta tillstånd bör du undvika:

*Alla övningar där du sträcker ut magen. tex. yogaövningar där du sträcker ut kroppen bakåt, magövningar där du sträcker ut ben/arm samtidigt t.ex övningen ”fällkniven”

* Raka/sneda sit-ups och crunches

* Tunga lyft (så länge du inte orkar hålla en bukanspänning)

Gör:

* Plankan dagligen! Detta är den enda övningen som stärker bukmuskulaturen inifrån och ut. Den stärker hela din ”korsett” som kommer göra att du slipper gå runt med putande mage då du kommer orka att ”hålla” in dina inre organ.

Jag vet av egen erfarenhet att man både på bb och mvc får övningar att göra efter sin förlossning där sit-ups ingår. Jag säger: Bränn skiten, börja läsa på om hur mammakroppen fungerar och träna rätt!

Frågor på detta? 😀

Annonser

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: