Vad räknas som träning?

Det jag anser kan kallas för ”träning” är sådana aktiviteter som får dig att få bättre kondition,styrka,rörlighet,koordination etc. En aktivitet som får din kropp att bli så effektiv som möjligt. Som ger resultat och som hela tiden utmanar din kropp till att prestera mer och bättre.

Fick frågan igår om jag räknar dans som träningsform? Både ja och nej! Är man elitdansare så tränar man dans, men går man på Zumbaklasser eller annan slags dans och ” tränar detta” 1-2 gånger i veckan så tycker jag inte att det räknas. Det som gör dessa klasser populära är att den mest otränade personen kan hänga med och det är ju så ”härligt och kul”. En ”rolig” träningsform! Men ger den resultat? Kanske om du är helt otränad, men har du gått ett tag så har jag svårt att tro att man kan få större resultat av enbart Zumba (eller annan dans, jag tar Zumba som exempel för att det har blivit så himla populärt). Om inte annat räcker det med att gå på en sådan klass och se vilka som går på dem för att få svaret på den frågan. Och nu menar jag inte att vara oförskämd men är det inte en hel del äldre/otränade människor som går på dessa klasser? För oavsett vad den där tv-shopreklamen säger så får du INTE ett sexpack på magen eller går ner 20 kilo om du börjar Zumba.

Missförstå mig rätt nu, jag ÄLSKAR dans, men jag ser det nog mer som en rolig grej och inte som träning. Och jag håller inte med dem som säger att träningen ska vara rolig hela tiden. För det är det inte! Träning kan vara både jobbig, tung och sjukt tråkig, men vill man få resultat så måste man utmana sig. Och då får man vara beredd på att det kan göra ont 😀

Sedan finns det ju dem (mig inräknad) som tycker att DET är rolig träning. Ju mer smärta och spykänslor som infinner sig, desto roligare 😉

Det viktigaste är ändå att utgå från sin egen kropp och börja sätta upp mål med sin träning. För det är också en sak som träningen är till för, att kunna mäta sina framsteg om det så är på måttbandet eller att klara av ett visst antal armhävningar på ett visst antal veckor, kunna springa milen på en viss tid etc. Men för att kunna göra detta som krävs det regelbunden och effektiv träning, och det är här de flesta tyvärr har problem. Man ”ger upp” när man inte ser resultat efter 14 dagar, när vågen står still, när man konstant blir sjuk för att man tränar för hårt etc.

Så det gäller att fråga sig själv vad man vill med sin ”träning”. Vill man bara ”ha kul” och har inget annat mål än att ”må bra” så kan ni fortsätta gå på er Zumba 😉 Vill ni bli bättre i något specifikt så gäller det att anpassa sin träning efter detta.

Vad tycker ni?

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

2 Responses to Vad räknas som träning?

  1. Jag tycker samma sak. Träningen är när man tar ut sig, blir svettig, har ett mål…Cykla till och från jobbet är inte träning, det är vardagsmotion. Zumba är kul, men inte träning. Jag gillar att bli svettig, ta ut mig helt, så jag knappt kan röra mig efteråt. 🙂 Det är träning för mig!

Kommentera

