Dag 37 av 90

En grå dag går snart till ända, men dagens mbcklass gjorde att dagen kändes lite lättare 🙂 Det är kul att se utvecklingen hos mina mammor som  blir starkare och starkare för varje gång. Bra jobbat idag hörrni! 😀

Det är jätteviktigt att utgå från sin egen kropp i all sorts träning, men speciellt efter en graviditet och förlossning. Jag VET att många vill komma ” i form” så fort som möjligt och p g a detta kanske stressar med sin träning, börjar springa för tidigt eller lyfta samma vikter i gymmet som man gjorde innan man blev gravid…Det enda som kommer hända då är att kroppen kommer att ta stryk. Först och främst får man börja med bäckenbottenövningar/andningsövningar (detta gjorde jag redan på bb dagen efter förlossningen). När man känner att man har ”kontroll” över bäckenbotten så kan man börja med lättare plankövningar för att stärka bålen ( a och o för att gå vidare i sin träning!). Har du ingen stark bål så kan du GLÖMMA att du kan börja springa, att du kan börja styrketräna och att du kan få kontroll över dina magmuskler. Tyvärr är det många som börjar i fel ände, vilket alltid slutar med att kroppen säger ifrån. Det kan inte vara lätt att förhålla sig till alla råd och rön man får som nyförlöst mamma heller+ att de övningar man får från bvc/mvc till att ”börja träna” verkar inte ha uppdaterats sedan 60- talet. Många är de PTs som jobbar med att få mammor i form, men väldigt få har tyvärr den kunskap om mammakroppen som krävs. Det är inte ”bara” att köra igång hur som helst! Jag läser en hel del träningsbloggar och blir lite rädd när jag läser om hur en del väljer att ”komma i form” efter en graviditet. Då dessa bloggar är bland de största i Sverige så tycker jag att det vore bra om de pratade mer om hur mammakroppen påverkas av alla hormoner (relaxin t.ex.) efter förlossningen och under amningsperioden och VARFÖR  man inte kan börja springa 2 månader efter att man fött barn. Den enda jag litar på i dessa frågor är Olga, då hon är den enda PTn som enbart jobbar med mammor och hon kan verkligen sin sak. Det är även hos henne jag har gått min utbildning i mammabootcamp så alla övningar jag ger er under fliken ”träning efter graviditet” är anpassade efter mammakroppen. Jag vill även inspirera med mina tips och idéer kring kost och träning men jag följer ingen speciell diet och jag har valt att fokusera på måttbandet och inte vikten. Det kan lätt bli väl hetsigt och kännas stressande när man går in och läser att folk som precis fött barn är i ”bra form” efter  3 månader, men tro mig att INGEN är i bra form efter 3 månader. Bara för att man har gått ner alla kilon så betyder det inte att man är stark och har en funktionell kropp! Så jag hopas att jag ger er redskap till att ni själva ska lära er att ta hand om era kroppar på bästa sätt, utifrån er själva. Ingen stress och inga idiotmetoder, ok?

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

