Eget ansvar

Så här är det. Man kan få hur mycket råd,inspiration,motivation, kunskap, som helst om hur man ska gå till väga för att skapa sig en god hälsa, men inget händer så länge du förväntar dig att någon annan ska göra jobbet åt dig. Det finns inga piller som ger dig all näring du behöver, som stärker upp din kropp, som får dig att sova gott om nätterna, som får dig att ha en vikt som passar din kropp, som tar bort din huvudvärk och din ryggont. Inga piller som är så bra som att själv göra jobbet! De flesta vet ju exakt vad de ska göra, men gör det inte. Man vill gå ner i vikt, men det är ju så gott med sötsaker…Man vill få en snygg kropp, men man gillar inte gymmet….Man VILL verkligen träna, men man har inte tid…

Jag höll själv på så här under en längre period i mitt liv. Hela min tonårstid ville jag gå ner i vikt men inte fan tränade jag (för det var för jobbigt att hänga med i de andras tempo). Jag bantade redan som 13- åring genom att dra ner på maten, inte på vad jag åt (vitt bröd med sylt hade ju mindre kalorier och fett än mörkt bröd med ost…). Jag har gjort exakt alla fel man kan göra om man vill lyckas med sin hälsa. Tränat som en dåre på tom mage, inte äta efter kl 18, äta så lite fett som möjligt, försöka spy upp maten efter att man hetsätit osv. Resultatet blev bara att jag blev större och mer deprimerad än någonsin.

I samband med att jag började tycka att det var roligt med träning så började jag läsa på lite mer. Om hur viktigt det är med näringsrik mat och att man äter regelbundet för att hålla blodsockret i schack. Jag valde att börja min friskvårdskarriär p g a att jag ville få en bättre hälsa själv. Av rent egoisiska skäl alltså 🙂 Jag började ta ansvar över mig själv och började må bättre, både psykiskt och fysiskt. Jag tror, på riktigt, att man kan träna/äta sig frisk från sjukdomar som depression t.ex.

Mitt mål är att kunna hjälpa människor som är i liknande sits som jag var i alldeles för länge. Jag vill få folk att tro på sin förmåga att läka sig själva, att bli starka och att få en bra hälsa. Men jag kan inte göra jobbet åt er! Det är sk  eget ansvar att se till att du äter bra mat, tränar dig stark, sover bra och tar hand om dig själv. Hälsan är viktigare än allt annat, så prioritera din kropp och själ i första hand, resten kan vänta 😀

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

3 Responses to Eget ansvar

  1. Mycket inspirerande inlägg! Och jag är glad för din skull 🙂

  2. Josef Boberg says:

    ”Jag vill få folk att tro på sin förmåga att läka sig själva, att bli starka och att få en bra hälsa.”

    Väl talat ❗

Kommentera

