Min planering

Ok, jag lägger ut min planering idag då jag kommer vara på resande fot imorgon och när jag väl kommer hem blir det inte mycket tid över till att sätta sig vid datorn..

Obs! Att det här är ett exempel på hur det kan se ut och jag kommer lägga ut en månad i taget. Detta är alltså min individuella planering som kommer ta mig till målet i juni.

Målet:

  • Vara mer tonad i kroppen (speciellt mage och armar)
  • Känna mig bekväm i bikini
  • Kunna springa 1 mil utan att stanna                                       Februari:

Fysisk aktivitet: Testa hur många armhävningar jag klarar av att göra i rad med god teknik+ ta tid på plankan (så att jag har något att gå efter och förbättra varje månad)

Promenader med vagnen tisdag, torsdag, lördag+ styrketräning 2 ggr/veckan (utöver mina 6 klasser= jobb).  Göra plankövningar morgon/kväll. Allt utöver det är bonus!

Kost: Så clean som möjligt! Inget socker ALLS (ingen frukt, ingen juice, inget godis, ingen läsk, inga kakor) ”Straff”= Ge bort min sovmorgon på helgen till sambon….

Mental träning:  Börja läsa Träna mentalt förbättra ditt liv

Vila: Ligga på spikmattan 15 min varje kväll innan läggdax
Det kommer inte vara lätt och vi kommer säkert ”trilla dit” någon gång, men då har vi varandra att peppa oss med. Ett tips är att ta kort på er i helkropp, framifrån, från sidan och bakifrån i ett plagg som ni vill komma i eller känna er bekväma i i juni. Jag har tagit en bikini jag vill ha på mig i juni, kommer ta kort på det imorgon.
Så, nu kör vi! 😀
Annonser

Planering pt 2

Ni som ska sätta er ner och planera men aldrig planerat ett upplägg förut, här kommer lite tips på vägen samt förtydligande på vad jag menar med fysisk aktivitet, kost, mental träning, vila:

1. Ok, så vi har 4 månader på oss= 121 dagar prick (jag har räknat!). Bestäm dig för hur du vill dela upp dessa månader dvs, veckovis eller månadsvis. Bestäm dig för vad du vill jobba med (VIKTIGT!) och var realistisk.

2. Fysisk aktivitet= Allt ifrån vardagsmotion till träning på gym/hemma. Men det ska vara PLANERAT dvs du ska göra en planering för veckan och hålla dig till den så gott det går (med undantag för sjukdomar/skador etc, men ha då alltid en plan b..).

3. Kost: Det handlar inte om att svälta sig själv utan om att lära sig att äta rätt sorts mat för att må så optimalt som möjligt. Lär känna din kropp och testa dig fram till vad som fungerar för dig. Den röda tråden bör dock alltid vara att äta så ren mat som möjligt dvs inga hel/halvfabrikat!

4. Mental träning: En VIKTIG del i hur man mår och utvecklas som person samt hur man lyckas med att nå sina mål. Lär känna dig själv helt enkelt! Kan vara jobbigt men är oerhört givande och utvecklande. Det finns en hel del böcker om detta ämne, jag kan tipsa om den här boken Träna mentalt, förbättra ditt liv av Bosse Angelöw som vi läste under min högskoleutbildning. Jag kommer att använda mig av den under den här perioden.

5. Vila: Och här menar jag inte att ni ska hitta tid att sätta er framför tvn eller datorn på kvällarna utan verkligen VILA (mentalt!). Exempel kan vara att meditera, lägga er på spikmatta, bara lägga er på golvet i ert sovrum och säg till dem där hemma att ni behöver 10-15 minuters tystnad och mental avkoppling…massage kan även vara bra här, men då gäller tystnad under hela behandlingen!

Så, har ni fler frågor så shoot! Nu gör vi det här tillsammans ok? 🙂

Planering

Ja, det är dax för planering nu. Jag har varit lat och ätit dåligt senaste månaden, vilket syns på min kropp. Så nu ska jag sätta igång att planera för 4 månader framåt, fram till Vincent fyller 1 år. Perioden blir 1 februari-1 juni och jag tar en månad i taget. En dag i taget….för nu är jag trött på att vara trött hela tiden. Jag får göra det bästa av situationen helt enkelt. Det är grymt svårt att vara och tänka positivt när man inte mår 100%, men det är JAG som bestämmer hur jag vill må och vara så nu är det bara att bestämma sig (mig).

Jag har ju ett helhetstänk där ens hälsa bygger på: Fysisk aktivitet, mental träning, vila och kost så det är utifrån dessa jag kommer planera framtiden för mig.

Så, på onsdag lägger jag ut planeringen för februari månad. Jag kommer även att lägga ut mål och delmål. Jag är lite anti till att lägga ut hur många kalorier man stoppar i sig under dagen (räknar inte, går på känsla…)så det kommer jag inte att göra. Däremot kan jag lägga ut vad jag äter om intresse finns. Och hur jag tränar, både mentalt och fysiskt. Och vilan då? Jo, den ska också klämmas in. Det vore kul om några fler ville haka på den här 4 månaders förändringen och att då utgå ifrån samma hörnstenar. Så kan vi peppa varandra 🙂 Ni som brukar kommentera på min facebook kan väl slänga in en kommentar här i bloggen istället? Kom ihåg att utgå ifrån er själva och att sätta upp realistiska mål. Tänk även på att det här bara är en början till ert nya sunda liv.

Är ni med mig? Då kör vi 😀

image

Comeback!

Ja, om ca 14 dagar ska jag leda min första afrodansklass på ca ett år. Kommer ihåg att jag fick hoppa in lite snabbt en stressig dag när jag var i 5e månaden och min kula hade börjat växa…Gick bra, men vilken skillnad på dagens genrep och då…Nu, mer stel i övre delen av ryggen men mycket rörligare i höftpartiet. Kommer nog kännas lite överallt på den här trötta mammakroppen imorgon. Men idag känner jag mig pigg så det var bara att ösa på när jag gick igenom min kommande klass tidigare idag….

image

Tjejmiddag

Glömde sminket i sthlm men vad gör det när man ska umgås med sina fina barndomsvänner?

image

Dagens outfit

En blandning av myskläder och träningskläder så att man kan få svettas och stinka bäst man vill medan man tar hand om en sjuk V som bara vill sitta i mammas knä och dregla….

image

image

…så här pigg och härlig ser jag ut…
Blir tyvärr inte mer inspirerande än så här idag. Håll er friska och sooov så mycket ni bara kan. Kram på er

Kyligt!

Men härligt friskt i luften. Idag var vi ute nästan 2 timmar. V är sjuk och jag har ont i halsen…första gången vi blir sjuka sedan han föddes,så vi får vara glada att vi klarat oss undan magsjuka och annat. Tänker att frisk luft ska göra susen!

image