Stolt!

Jag har äntligen fått tummen ur och tagit det första steget mot att bli min egen 🙂image

Det känns läskigt och spännande på samma gång. Men, you gotta feel the fear but do it anyway 😉 För den där känslan av att ha gjort något alldeles alldeles själv….ger mig luft under vingarna!

Nu har jag suttit vid datorn för länge så nu blir det lite hemmaträning med kettlebells!

Annonser

Mammamagen

Så här är det. Jag är inte nöjd med min mammamage. Det har gått 9 månader nu och jag har slarvat! Så här ser det ut nu

image

image

image

image

 Min nya utmaning blir att köra plankan morgon och kväll á 6 minuter. Detta ska jag köra varje dag under 3 månader fram till Vincent fyller 1 år. Är inte nöjd med min mage, men så har jag inte heller fokuserat på just den. Vill se hur mycket som kan hända under 3 månader samt bli nöjd med den. Sedan ska jag börja träna mer med kettlebells. Tänker köra 2 gånger i veckan under första månaden för att lära mig tekniken och komma igång, sedan uttöka. Jag fyller snart år och önskar mig magcoaching eller PT-online med Olga (hint hint till släkten som läser min blogg…). Jag känner att jag är stark i magen/bålen, men det där extraskinnet och fettet kan man ju vara utan…så då gäller det att se igenom kosten också. Ni som är i samma sits som mig, hur känner ni för er mage? Häng gärna på min nya utmaning 🙂 Började idag (ingen idé att vänta till 29e,lika bra att köra nu) så morgonplankorna är redan gjorda. Det blev en vanlig rak planka+ åt sidorna 1 min/sida x2. Här får ni tips på lite olika plankor man kan göra, viktigt är dock att man inte ger sig på en svårare variant förrän man klarar av att göra en ordentlig planka på knäna. Bli stark där först, och sedan tar du dig upp på tårna. Så fort du känner att du släpper magen så vilar du, annars kan du belasta fel och skada dig.

Ok, då kör vi 🙂

Veckoplanering

Inte lika mycket jobb den här veckan så då kan jag istället öka på träningen 🙂

Måndag: Jobb (massage + 2 spinning+ 1 coreklass) Styrketräning Rygg/axlar på gymmet före mina kvällsklasser

Tisdag: Pw + Hemmaträning m kettlebells (eller utomhus i samband m powerwalken…)

Onsdag: Pw+ Jobb (Spinning)

Torsdag: Pw+ jobb (afro/core) + Kettlebellklass

Fredag: Pw + Utomhusträning ben/rumpa

Lördag: Träning m kompis (Cardio+ styrka)

Söndag: Pw+ vila

Så där, den här veckan blev det 5 spinningklasser så jag är glad att det ”bara” är 3 nästa vecka. För mycket spinning stressar kroppen och bryter ner den mer än bygger upp så det gäller att hålla igång med styrkan. Imorgon är en lång dag, så nu är det sovdax.

Hoppas ni håller er friska!

Dagens gym

Dagens redskap: En 8kg kettlebell, gymboss och ett egenkomponerat passupplägg. Gymmet för dagen är min balkong 🙂
image

Love my baby!

image

Glad och svettig efter passet som tog ca 20-25 min (kollade ej klockan..)

Upplägget då?

Sätt en timer så att du jobbar 40 sek  och vilar 20 sek i varje övning:

1. Utfall m kb ovanför huvud (extra mycket coreträning!), känner du att det är för svårt (du tappar balansen) så ha kb i en hand åt sidan bara. Kör 20sek/ben

2. Djupa knäböj m axelpress (Djupare än de hon gör på videon..gör så djupa du kan med god teknik!)

3. Kb swing mot axelhöjd

4. Enhands kb swing (20 sek/arm)

5. Djupa knäbök och enhands axelpress (20 sek/arm)

Körde 2 varv som ovan, och på de två sista körde jag så många mountain climbers jag hann med under ”vilan”.

ca 20-25 min senare var jag svettig och ordentligt trött. Kom igen nu, jag passade på medan man o barn sov siesta 🙂 Nu dusch och sedan IKEA 😉

Prova på Mamma Bootcamp!

Det börjar dra ihop sig mot våren och idag var jag ute och delade ut lappar+ satte upp anslag om mamma bootcamp Solna/Sundbyberg. 17e mars är det GRATIS prova på kl 10 vid Lötsjön i Sundbyberg (vi träffas vid lekplatsen) och jag hoppas att det kommer många mammor och tränar mer mig.

Starka mammor!

Vad är då mamma bootcamp? Det är en anpassad träninsgform som främjar återuppbyggnaden av mammakroppen efter en graviditet. En slags rehabträning kan vi säga. Vi fokuserar på att stärka upp bäckenbotten, mage/rygg/axlar/ben/rumpa för att kunna slippa ryggvärk, ont i axlarna, inkontinensbesvär och andra åkommor som vi mammor kan drabbas av. Alla tränar utifrån sina egna förutsättningar och jag ger alltid alternativ för lättare/svårare varianter. Har ni problem med handleder eller annat så kan jag ge alternativ för det också. Jag finns till för er under passet och ser till att ni utför övningarna med bra teknik och så säkert som möjligt.

Lite cirkelträning på det

Är man osäker på hur man bör träna efter en graviditet och förlossning så är mamma boocamp ett bra sätt att börja på. Många tror att de kan träna precis som de brukade innan graviditeten men tyvärr så kan det göra mer skada än nytta.

Under våren kommer jag att ha dessa klasser tisdagar, torsdagar och lördagar kl 10. Förhandsanmälan krävs dock så mejla mig på mbcsundbyberg@gmail.com för mer information om detta.

Barnen sover sött medan mammorna tränar sig starka!

För-och nackdelar med allt…

Fördelen med att ha gått ner mycket i vikt är att jag kommer i ett par jeans som jag köpte som ”morot” för att gå ner i vikt för en siådär hundra år sedan. Jag var där med en kompis på Vero Moda och provade. Tyckte att de satt något tajt men jag fick snygg rumpa i dem så jag köpte dem och tänkte att det skulle hjälpa mig att gå ner i vikt. Det skulle alltså ta närmare 10 år och en graviditet senare för att lyckas med den bedriften….

image

Nackdelen är dock att jag nu inte har en rumpa….ser ni hur platt den är?!

image

Hm…nu passade V på att dra ut sladden från kontakten…ser ni den lilla handen i vänster hörn längst ner på bilden?

Ja, så det finns alltså för-och nackdelar med allt…på måndag inviger jag min nya utmaning! Mission platt rumpa no more samt en annan kroppsdel ska få sig en rejäl omgång 3 månader framöver!

Ha en trevlig kväll!

Ps. Ja, precis så där stökigt som det ser ut på bilden brukar vi ha i vårt sovrum. Jag tycker att det är kul att dammsuga, städa toaletten och vika tvätt. Bädda sängen är onödigt och det ska ju synas att man lever lite i sitt hem tycker jag 🙂

Dagen i bilder

Mellanmål: Snodde ett bröd från Vincent som jag fyllde med ägg och avocado och rullade till en rulleimage

På öppna förskolanimage

Dagens snabbmatimage

Fått hjälp med städningen…image

Ja, till middag åt jag köttfärssås med zuchinipasta (glömde ta kort, var för hungrig..) och för att balansera upp det hela så köpte jag lösgodis och choklad till kvällen 😉