Tips på vägen!

Här kommer lite saker att ha koll på om du inte tycker att du får de resultat du vill ha:

1. Har du gjort en plan? Du vill gå ner i vikt, men hur och när vill du nå ditt mål? Man kan inte bara säga: Jag vill gå ner 10kg så fort som möjligt för då händer inte ett skit och man blir bara stressad och besviken på att inget händer. Tänk mer: Jag vill gå ner 10 kg och vill nå det målet i juni (t.ex!). Jag kommer att nå det målet genom att sluta äta skräp, effektvisera min träning och se över min övriga livsstil (stressar jag mycket?, Hur sover jag? etc) ALLT spelar roll i slutändan.

2. Kolla igenom din kost: Allt som innehåller socker (läs innehållsföteckningen där det står varav sockerarter, bör vara max 4g /100g) eller snabba kolhydrater går bort. Och då menar jag förutom det självklara som godis,kakor och läsk även:

– Ketchup

-Sylt/Marmelad

– Makaroner/ pasta

– Drycker som: Proviva, blåbärssoppa etc som bara innehåller socker. Även smaksatta yoghurtar som Yoggi är inte ok!

– Musli som innehåller mer än 4g Kolhydrater/ 100g. Kolla innehållsförteckning!

-Färdiga såser: Sådana i pulverform eller färdigköpta t.ex. Keldas ostsås/soppor, Créme fraische m smak etc….

-Inga halvfabrikat! Dvs inga färdigköpta rätter eller produkter ALLS.

3. Stirra dig inte blind på vågen! Vikten säger egentligen ingenting om i vilken form du är i då en ”vanlig” hemmavåg inte tar hänsyn till fettfri massa, vätskemängd i kroppen, blod, skelettvikt etc… Ta istället bild på dig själv i helfigur framifrån,bakifrån och från sidan, mät med måttband och möjligtvis väg dig i början av din plan. Men väg dig inte varje dag!

4. STYRKETRÄNA: Jag hör fortfarande många kvinnor säga ”Jag vill inte bli stoooor”, men snälla ni: Ni blir inte biffiga om ni styrketränar 2-3 ggr/veckan. Däremot får ni muskler= mer fettförbränning för er och tightare kropp! Och våga lyft tungt, inga 1-2 kilos vikter…

5. Öka vardagsmotionen: Här ska ni tänka ”finns det möjlighet att” t.ex. gå/cykla till och från jobbet? Ta alltid trappor istället för hiss, finns det bara rulltrappor (om ni bor i stan och åker mycket tunnelbana…) så kan ni prova att GÅ uppför rulltrappan, trust me att det bränner i låren om trapporna är tillräckligt långa…), ta en promenad på lunchen och om du är mammaledig ut och ta en pw med din vagn etc.

6. Ät mer protein och var inte rädd för fett! Fett och proteiner mättar mer än kolhydrater.

7. Gå inte på allt som står i tidningar om att gå ner 15 kg på en vecka och börja inte banta. Det handlar om att ändra sin livsstil för att må bra, inte för att hela tiden gå hungrig och bli sur och bitter för att du inte längre får äta skräpmat…för FÅR får du, det handlar om att VÄLJA sina tillfällen.

8. Tänk långsiktigt! Det tar tid att bryta en ovana och att ställa om sin hjärna.

9. Var snäll mot din kropp! Jobba med den, inte mot den.

10. Ha tålamod. Det kommer inte att vara lätt, vissa dagar kommer du vilja ge upp. Men fråga dig själv: Vill du fortsätta må dåligt över något som du faktiskt KAN förändra?

Ja, detta är lite saker som jag själv tagit fasta på och lever efter.

Hur går det för er? Är det något som känns extra jobbigt med era planer? Dela gärna med er 🙂

Annonser

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

2 Responses to Tips på vägen!

  1. Supertips!! Game plan är A och O

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: