Om dieter

Seriöst nu, är det någon som tror att det finns EN enda diet som passar EXAKT ALLA människor? Jag hade ett intressant samtal med en massagekund (ja, jag vet, inte prata med sina kunder under behandlingen! Men vissa behöver prata av sig och då får de göra det..)här om dagen och så kom vi in på det här med dieter. Hon frågade mig vad jag ansåg om LCHF. Jag testade den dieten i någon månad i slutet av sommaren 2010. Det positiva med den dieten är att man blir rejält mätt p g a den höga halten fett och proteiner man äter (Det rekommenderade förhållandet är att 75-80% av energin ska komma från fett, 5-10% från kolhydrater och 10-20% från protein.). Det som var bra med just den dieten är att jag insåg:

1. Att jag blir mer mätt på fett och proteiner

2. Att jag BEHÖVER en viss mängd kolhydrater för att kunna orka jobba med det jag gör (träning/hälsa)

3. Att min mage mår bäst utan pasta

4. Att min hy mår bättre med mindre socker

5. Min mage blir inte lika uppsvälld om jag äter så ren mat som möjligt

Men. FÖR MIG så är det viktigt att inte känna mig ”låst” (gäller allt här i livet…). Man ska inte heller glömma att dessa dieter drivs på av människor som tjänar OTROLIGT mycket pengar på detta. Men när t o m bloggare utan någon som helst koll på träning eller näringslära kan släppa en bok med råd/tips/recept på hur man går ner i vikt av den här dieten..då blir jag förbannad. För det är ju självklart att folk går och köper den boken och förväntar sig mirakel. Men försök få in det här nu: DET FINNS INGA GENVÄGAR. DU måste ändra din livsstil, lära känna din kropp, sluta banta, skaffa kunskap om träning och bra kost och ta hand om dig själv. För det finns ingen diet som passar alla, så är det bara. Kom ihåg att du ska kunna leva med din kost resten av ditt liv och inte bara en viss period.

Have I made myself clear?

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

3 Responses to Om dieter

Kommentera

