Bra kolhydrater

Kroppen behöver kolhydrater (oavsett vad vissa dieter säger)men av bra sort och inte så mycket som Livsmedelsverket rekommenderar. Tycker personligen att Livsmedelsverket behöver förnya sina kostråd men annars räcker det med att tänka lite själv så brukar det gå bra ändå 😉

Då så, till er som inte har koll på vad bra kolhydrater är:

*Rotfrukter

* Grönsaker

* Frukt/bär (Obs! Vill man gå ner i vikt så bör man begränsa fruktintaget till 1-2 frukter per dag)

* Nötter (Obs! Tänk på att de innehåller en hel del fett och kalorier så överdriv inte!)

* Mathavre/Matvete/quinoa etc

* Råris el parboiled är bäst

Hur mycket ska man fylla tallriken med då? Beror på vad ditt mål är! Är det viktminskning så skulle jag vilja säga som en knuten hand eller ca 1/3 av din tallrik. Sedan beror det på hur aktiv du är osv….Lär känna din kropp som sagt!

Frågor på det? 🙂

Annonser

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: