Vi är vad vi äter

Efter Fredrik Paulúns föreläsning i lördags så känner jag att det är så mycket jag inte vet som jag vill lära mig om kost! För kost är ju inte ”bara” mat. Det är ju rena medicinen om vi bara äter rätt!

Visste ni att den kan:

* Göra att en skada ”läker” fortare (om man bara vet exakt vad man ska stoppa i sig…tänk att du bryter benet och att du istället för att läka på 3 månader kan läka på 3 veckor?) Är inte det häftigt?!

* Påverkar hur vi mår: Kosten påverkar hur vi mår psykiskt genom att den reglerar hormoner som dopamin (som behövs för ett skarpare tänkande och koncentrationsförmågan, kallas även för ”glädjemolekylen” för att den även styr våra känslor av välbehag) och serotonin (har till uppgift att balansera våra känslor och påverkar även vår aptit, sömn och smärta).

Serotonin har en mild lyckopillereffekt i kroppen. En ensidig och kalorifattig kost ger märkbar minskning av tryptofan i kroppen och förändrar därmed hjärnans nivåer av serotonin. Det i sin tur kan leda till nedstämdhet och i värsta fall depression. En rad läkemedel mot depression verkar just genom att höja hjärnans innehåll av serotonin. Källa: sund.nu

Noradrenalin är en annan signalsubstans som minskar trötthet men ökar uppmärksamheten. Här kan ni läsa lite mer om hur olika signalsubstanser påverkar oss.

Så kosten handlar alltså inte bara om att mätta och ge oss energi. Vi påverkas även psykiskt av det vi äter (eller inte äter!). Kanske är det därför folk som går på en strikt diet blir deprimerade, mer aggressiva och ibland t o m självmordsbenägna.

Detta får vi alltså inte glömma, när vi ändrar  vår kosthållning. Det handlar inte bara om att ”äta rätt” för att må bra i kroppen och se resultat av sin träning. Det handlar också om att vi ska må bra mentalt! Personligen tycker jag att allt går hand i hand. Det går inte att äta skräp och må bra (möjligtvis för stunden, när dopaminet frigörs p g a den där söta kakan du nyss åt…). Sedan ska man väl inte överdriva åt något håll.  Som allt annat, så handlar det om att hitta en balans i det hela för att man ska slippa bli deprimerad, överviktig, få allergier m.m.

Annat nyttigt som Fredrik sa:

Om mjölk: ” Innehåller 100 000 olika näringsämnen och kräver därför oerhört mycket mer forskning för att man ska kunna säga om det är bra/dåligt. Det man vet: Skyddar mot tjocktarmscancer men HÖJER risken för prostatacancer!

Om reumatiker: ” OM de blir vegetarianer så mår de bättre p g a mindre järn i kosten. Järn är oxidativt (inflammatoriskt). De bör även äta mer fisk och mindre kött samt ta bort gluten/mjölk= inflammatoriskt.

Om sötningsmedel: ”Sukralos (finns i Coca Cola zero bl.a…) är ett klorifierat sötningsmedel som varken är bra för miljön eller hälsosamt för oss. Sukrin är bra till bakning och stevia är ett naturligt sötningsmedel men ska man ändå baka en kaka så kan man lika gärna göra det med vanligt socker. Ska det vara så ska det vara ordentligt”

Som sagt, den här föreläsningen fick mig att inse att jag vill lära mig så mycket mer om kost och hur den påverkar oss!

Vad tänker ni om detta? Har ni reflekterat över kostens påverkan på oss mer än ur ett ”vikt/form” perspektiv?

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

6 Responses to Vi är vad vi äter

  1. Oerhört intressant! Tänk vad mycket kosten påverkar! Och nu kommer jag nog inte att dricka cola zero längre faktiskt.

  2. madde says:

    sjukt intressant, det här gillar vi gabs!

  3. att använda mat som medicin har vi gjort länge. Hade jag ont i magen så kokade mamma ett speciellt te. Jag kommer inte ihåg att jag tog tabletter men nu förtiden så fort man har ont så stoppar man i sig olika tabletter. Även mat som man åt var anpassad efter årstiderna o vad som kroppen behövde då. Tycker kost är ett intressant ämne 😀

    • doit4life says:

      Ja, kom att tänka på när vi läste om kinesisk kost. Där var det ju mycket sådant, kommer du ihåg? Ångrar att jag sålde den boken….Hemma hos mig var det pappa som hade massa huskurer på lager 😉

Kommentera

