Finn flera fel!

Ok, här kommer en förklaring till de fel jag kan se i den här videon:

1. Det finns INGA som helst instruktioner till hur du ska utföra övningarna. I en armhävning t.ex. så är det viktigt att spänna magmusklerna och komma fram med höfterna och ner med rumpan. Sedan ska själva armhävningen utföras så att du nästan nuddar golvet med näsan och inte som i den här videon då det knappt blir en halv armhävning. Dessutom är en armhävning på golvet klart tyngre än om du gör den mot en höjd, t ex. mot en bänk el dyl.

2. Att träna med sin bebis som vikt är INTE att rekommendera då nyblivna mammor är svaga i sin coremuskulatur och behöver stärka upp sig INNAN de börjar lyfta tungt. Det finns inte EN mamma som kan börja köra styrketräning med sin bebis och samtidigt hålla en stark core och bäckenbottenmuskulatur. Detta kan leda till att man ”stressar” sitt bäckenbotten, vilket i sin tur kan leda till inkontinensbesvär. Orkar man inte spänna sin core så får man en dålig hållning= snedbelastning på t.ex. rygg och axlar och sedan kommer skadorna som ett brev på posten.

3. Jumping Jacks är INGEN bra pulsövning för nyblivna mammor, också p g a att det krävs att man har en rejält stark bäckenbottenmuskulatur om man inte vill börja kissa på sig under tiden man hoppar…Ett starkt bäckenbotten är det sista vi mammor har efter en förlossning! Så inga hopp förrän tidigast 6 månader efter förlossning och då ska man ha tränat sitt bäckenbotten DAGLIGEN. Och OM vi ändå ska hoppa eller göra något pulshöjande så snälla investera i en bra bh! (Tipsar om en bra bh som jag har köpt som är den bästa jag haft i träningsväg!)

4. Knäböj med bebis: Nej, nej och nej! Man orkar inte hålla en stark core+ att ens hållning blir helt galen (framåtroterade axlar t.ex. när vi håller barnet intill oss om vi inte är starka nog att hålla bak axlarna medan vi lyfter barnet). Här skulle jag iallafall som instruktör säga: Fötterna axelbrett isär, vikten jämt fördelat över fötterna,rörelsen startar i höftleden först, sedan knäleden, tryck upp dig via hälarna och spänn till i rumpan när du kommer upp. Inga djupa knäböj á la sumobrottare, också det p g a att du stressar din bäckenbottenmuskulatur för mycket.

5. Knäböj och axellyft med bebis: Återigen! Har man ingen stark core så undvik dessa här övningen som nybliven mamma.

Jag kan förstå att man blir förvirrad som mamma när man kan hitta all möjlig ”skit” på nätet om hur man ska träna efter sin förlossning. Då jag själv läst och läser en hel del om samt utbildat mig inom just mammaträning så känner jag mig säker i min roll när jag instruerar mammor som kommer till mina mamma bootcamps. Och då jag bara kan stå för vad jag lär ut och säger så kan jag tyvärr inte stå till svars för vad andra aktörer inom området gör eller säger. Men så mycket kan jag säga: Att om man som PT ber en nybliven mamma köra sit-ups för att få tillbaka sin mage så har man noll koll. Det samma gäller gym som lägger ut s k ”mamma/barn” träning där man använder sig av barnen som ”vikt”. Noll koll!

Och det ska ni veta mammor som går på mina bootcamps: Fråga så mycket det bara går under passen, ifrågasätt gärna en övning eller be om alternativ om något inte känns bra. Jag säger inte att jag kan allt, men ju mer jag läser på desto mer inser jag att jag kan så mycket mer än vissa PTs m fl.

Kanske dax för mig att bli PT inriktad på mammor? 😉

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

2 Responses to Finn flera fel!

  1. Oj vilka bra kommentarer! Just det där med att träna med sitt barn som ”redskap” är ett hett ämne. Jag har gått på SATS baby, och SATS kan man ju tycka är ett träningscenter med koll men där rekomenderades vi att använda vårt barn bland annat som vikt vid benböj.

    • doit4life says:

      Jo, jag har hört att flera kedjor använder sig av barnen som redskap tyvärr…och även sit-ups eller andra direkt olämpliga övningar för en nybliven mammamage…I och med att jag jobbar som behandlande massör också så tänker jag ur ett annat perspektiv också, nämligen: Hur förebygger man en dålig hållning, tex. Vilket jag applicerar på alla mina klasser men speciellt på mina mamma bootcamps.

Kommentera

