Skit i vikten!

Alltså…det här med vikten. Det är ett hett ämne och alla tycker olika. Personligen så tycker jag att det viktigaste är att man är stark och har bra kondition än att väga så lite som möjligt. Hör fortfarande kvinnor som pratar om att de ”måste gå ner i vikt till sommaren”, eller att de måste bli smala. Varför vill ingen bli stark och uthållig istället? Det här med att fokusera på vikten stör mig verkligen. Som instruktör/mamma/vän/kvinna så försöker jag föregå med gott exempel och betonar alltid vikten av att vara stark framför smal. Men folk vill inte lyssna på det. De vill bara veta hur många kalorier de gör av med under mina spinningpass,vilken träning som bränner mest och hur många gånger man måste gå på coreklasser för att få platt mage….Alltså, med den attityden så kommer det enda man uppnår bli att man inte kan njuta av livet och bli deprimerade för att ni inte får några resultat.

Och om ni tänker efter så säger vikten ingenting om er styrke- eller uthållighetsstatus, ellerhur? Den talar inte om för er om ni fixar 20 armhävningar på tå eller kan lyfta tungt i gymmet. Den talar inte heller om för er om ni orkar springa 5 el 10 km utan att stanna. Eller om ni klarar av att vara en glad och stark mamma som oavsett dagsform måste ta hand om barn, jobb etc.

Läste den här artikeln om hetsen som läggs på mammor i västvärlden angående en snabb viktnedgång efter förlossning och att ”få tillbaka” sin kropp. Tycker att vi en gång för alla ska ta ansvar över oss själva och sluta skylla på att det läggs så mycket hets över oss. Det är ändå vi i slutändan som bestämmer om vi tar åt oss eller inte, eller hur? Trivs man med att vara överviktig, ha ont i ryggen, inte träna och äta skräp så fine. Men jag ser på det ur ett friskvårdsperspektiv snarare än skönhetsideal. Och för mig är det viktigare att känna mig stark och att orka med vardagens bestyr, med hjälp av träning och en bra kosthållning. Att jag sedan har bristningar, celluliter och hängbröst efter 8 månaders amning av min son är småpotatis när jag tänker på att jag är i bättre form både fysiskt och psykiskt nu, snart ett år efter min förlossning än vad jag var innan jag blev gravid.

Hur tänker ni kring vikten?

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

