Jag blir förbannad!

Såg det här inslaget igår och fick en hel del tankar i mitt huvud. Det här med skönhetsoperationer får väl ändå vara upp till var och en men personligen skulle jag aldrig våga gå igenom en sådan operation. Så jag är tacksam för att jag ändå trivs med min kropp! Det jag i inslaget blev förbannad på var den okunniga PTn som ”hjälpte” (mer stjälpte!) den här mamman att komma i form och få bukt med sin mage. Att folk som går igenom PT utbildningar ens får jobba med nyblivna mammor om de  inte har koll på hur de ska lägga upp ett träningsprogram åt dem är skrämmande! Störde mig så klart så fort jag fick se den här mamman köra övningar som förvärrar diastasis (magmuskeldelningen). Inte alls konstigt att hennes magmuskler inte ville gå ihop när hon gjorde övningar som DELAR dem ännu mer! Jag undrar vad som händer om hon fortsätter träna sina magmuskler på fel sätt efter operationen?

Läste den här artikeln om mamman det handlar om och i den så säger hon:

”…jag blev till och med avrådd från att göra situps, jag som älskar att träna, säger hon.”

Men seriöst nu, sit-ups måste väl vara den mest överskattade magövningen någonsin! På mina coreklasser blir folk typ sura om jag inte har med någon sit-ups övning och även om jag förklarar varför vi hellre kör mer funktionella övningar så är det tyvärr så att jag har fått rätta mig efter folket i vissa fall då mina anvisningar och förklaringar inte gått hem hos alla.

Och så har vi ännu en kändismamma, nu Beyoncé, som går ut och talar ut om hur hon minsann gått ner alla kilon genom amning (10 veckor….) men även en strikt diet och löpning ska ha hjälpt henne att komma i form. SUCK!

1. Alla går inte ner i vikt genom amningen, PUNKT SLUT

2. Går man på en strikt diet när man ammar så får barnet i sig diverse miljögifter som löses upp i mamman mjölk när hennes kropp bryts ner. Men detta fenomen verkar inte bekomma kändismammor…

3. Löpning….Och det gäller ALLA nyblivna mammor: Is a no no! Du riskerar inkontinensbesvär,framfall, skador i höfter/knän p g a hormoner som påverkar dina leder etc.

Det hade varit intressant att höra om Beyoncé om ett år kissar på sig när hon dansar på scen eller möjligtvis har problem med sina höfter eller knän….men nej, de nyheterna är väl ingen tidning intresserad av?

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

2 Responses to Jag blir förbannad!

  1. Sofia says:

    Tack, tack, tack för att du skriver om det här!

Kommentera

