Träna smart och ät bra för resultat!

En gång i tiden var jag en av dessa som körde 3 pass i rad för att ”göra” av med så mycket kalorier som möjligt. Eller för att ”unna” mig att äta skräp. Fick jag resultat? Nope! Mådde jag bra? Näpp! Gick jag ner i vikt trots stenhård träning? Nix!

Och många är de som frågar mig efter mina klasser: Hur många kalorier gör jag av med på spinning och vilken magövning är bäst för platt mage? Överlag så är det mycket snack kring hur man får resultat på kortast möjliga tid utan så mycket ansträngning…Men hörrni! Det funkar inte så. Det är inte så att ju mer träning desto snabbare får du resultat. Möjligtvis bryter du ner kroppen väldigt mycket (träning är nedbrytande i sig och stressar kroppen, därav måste man lära sig att VILA däremellan och att ge den rätt näring) och skadar dig. Men en stark och vältränad kropp kommer av regelbunden, mål- och resultatinriktad träning. Variation är a och o för att inte kroppen ska vänja sig och sluta utvecklas. Och kosten….jag har sagt det förr och säger det igen. Kosten är 70-80% av hela resultatet! Det är väldigt mycket. Det tog flera år för mig att inse detta. Men det gäller att ta ansvar, bli medveten och lära sig hur ens egen kropp fungerar. Det gäller att prioritera sin egen hälsa först! För tiden finns där, det vet både ni och jag. Hur hinner ni annars uppdatera er facebookstatus flera gånger om dagen? Eller kolla på skitprogram på tvn om kvällarna? Så det gäller att prioritera. Och bestämma sig!

Lite tips på vägen:

* Öka vardagsmotionen, gå en kortare lunchpromenad om du jobbar instängd hela dagen, gå i trappor (går att gå i rulltrappor också ni stadsbor!), gå av en hållplats innan din vanliga, cykla till/från jobbet om du har möjlighet etc.

* Gör iordning mellanmål att ta med till jobbet: t.ex. goda kesoplättar med bär och en klick kesella, 2 kokta ägg, en näve nötter etc.

* Ät en ordentlig frukost! Har ni svårt att äta mycket så dela in frukosten i en hemmafrukost och sedan ät resten på jobbet

* Minimera dessa mackor….seriöst, hur gott kan det vara? (Åsa? 😉 )

* Planera in när du ska äta ditt godis, ditt fikabröd etc. Bestäm en dag i veckan, inte hela helgen eller varje vardag.

* Tänk: Jag får äta allt, men inte varje dag!

* För en kostdagbok under 14 dagar, skriv ner exakt ALLT du äter och gå igenom sedan….hur äter du?

* Gör samma med träningen! Om du märker att du kör väldigt ensidigt är det dax att ändra upplägg

* Mät dig idag: midja,byst,arm,lår,stuss och väg dig. Gör samma sak om 6 veckor. Har det hänt något? Däremellan ska du självklart träna och äta bra…om du vill ha resultat!

* Kolhydrater då? Det behöver vi alla! Men i olika mängd. Vi har en tendens att äta för mycket kolhydrater, möjligtvis för att de ej mättar så mycket. Testa att öka på proteindelen och känn skillnad i mättnad!

*Testa kortare träningspass med mer intensitet. Jag lovar att ett 20 minuterspass kan få dig att svettas minst lika mycket som under en hel timme spinning…om du vet hur du ska göra!

Så, ta ansvar över dig själv och lär dig hur din kropp fungerar så kommer du garanterat å resultat!

Det var dagens inlägg från mig, nu är det dax för hemläxa från Olgas magcoahning i form av plankor samt hemmafix och lek med  Vincent…ha en fin helg!

Annonser

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

One Response to Träna smart och ät bra för resultat!

  1. Åsa says:

    Bra inlägg:) jag håller med, mackor är inte så gott, bara en vana. Börjar bli bättre på att variera. Men det tar tid ändra en vana som sitter så djupt rotad…;)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: