Sluta knapra piller!

Jag är anti, när det gäller läkemedel i form av diverse piller för att hjälpa oss att må bättre. Jag är nog lyckligt lottad som aldrig behövt ta smärtstillande eller annat, men kanske är det även därför jag INTE behövt? Låt mig förklara. Jag anser att många tar till, låt oss ta Alvedon som ett exempel, alldeles för lätt. Man tar det mot allt, så fort man har lite ont i magen, mensvärk,huvudvärk etc. Istället för att ta tag i ”problemet” så dövar man bort det och kör en quick fix. Ja, smärtan försvinner ( i bästa fall) men sen då? Bara för att det är receptfritt betyder det inte att man kan knappra det som om det vore godis!

Läste för övrigt precis en översatt version av en artikel kallad ”Why sciense is failing us” som fick mig att ännu mer vägra piller. I artikeln tas det upp fakta om forskning som visar på att 85% av nya receptbelagda läkemedel som godkänts inom Europa, gör lite eller ingen nytta alls. 85%!!! Och i USA lägger amerikanerna ut ca 90 miljarder dollar/år för att behandla ryggont. Nästan lika mycket pengar som på cancermedicin. 

Den stora anledningen till varför jag inte gillar läkemedel, överlag, är att jag är rädd. Jag är rädd för att stoppa in okända kemiska substanser i min kropp. Det får liksom räcka med alla E-nummer i mat och konstiga tillsatser i hudvårds- och hygienprodukter. För att inte glömma bisfenol och andra hormonstörande ämnen som finns i bl.a. konservburkar. Så för min egen del så räcker det liksom med ”skit” som jag stoppar i mig.

Nu är jag en lyckligt lottad person som inte är sjuk särskilt ofta eller har diverse smärtor. Med andra ord så är jag väldigt frisk av mig. Så ni kanske tänker, ”lätt för henne att säga att vi ska skippa våra piller”. Men  jag säger bara att JAG inte gillar piller och JAG tar dem inte. Sedan får ni göra som ni vill. Tänk på att mitt jobb är att förebygga ohälsa och att ge människor redskap för att hålla sig friska. Det är det som kallas friskvård. Och jag har hört för många historier om stressade läkare som inte ser patienten utan bara ger ett snabbt recept mot smärtan men inga som helst ordinationer om hur man behandlar den bäst själv.

Och sedan kan jag inte låta bli att tänka: Jag kanske är såpass frisk för att jag VÄGRAR knapra piller vid minsta lilla? Jag lyssnar hellre på min kropp och jobbar hellre med den än mot den, så att säga.

Just a thought…

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

