Lycka är…

…att äntligen få komma hem, efter en låååång dag på jobb och frissbesök samt p g a kaos i t-banan komma hem alldeles för sent, och få vara den som nattar min Vincent. Idag har han haft feber och då var han extra kramig på morgonen. Detta gjorde det liiiite svårt att slita sig och gå till jobbet:

Nu ligger han och sover sött och jag ser redan fram emot när han ska vakna 🙂  (om han inte vaknar före kl 06, då är det inte så kul 😉 )

Hoppas ni får en härlig helg, det ska jag ha!

Annonser

Läser just nu

image

I den här boken finns det mycket klokt att läsa, bl.a:

”Skapa morgon- och kvällsrutiner som gör dig glad och nöjd”

Jaha, säger ni, det var väl inget nytt?! Nej, det är ingen rocket science men den får en att tänka till! Att starta min dag med en god och STOR frukost och kunna sitta i lugn och ro och äta är en lyx. Och att sedan på kvällen, när man jobbat färdigt, nattat barn och fixat hemma. DÅ är det otroligt skönt att krypa upp i soffan med någon man tycker om och se på sin favoritserie (True Blood och Modern Family är det här bl.a.). Då startar jag min dag bra och avslutar den bra. Sedan är jag otroligt noga med min sömn, minst 8 timmar varje natt!

Vad gör du för att göra din dag lite bättre?

Mina mammor rockar!

Wow, idag dök det upp 25 mammor på dagens Mammabootcamp, varav en kollega från Spångas Mammabootcamp 🙂

Dessa mammor är så grymma på alla sätt och vis. De kommer och jobbar stenhårt varje gång och jag ser hur de blir bättre och starkare för varje gång. Jag kan inte sluta prata om dem inför alla, för jag är så STOLT över dem 😀

Dagens bild får bli den här på vår tvillingmamma, som har barn som är lika stencoola som hon är 😉

Har ni inte provat den här effektiva träningsformen och är nyfikna på vad den handlar om så kolla in vår officiella hemsida där ni kan hitta alla orter runt om i Sverige bl.a, där den finns tillgänglig. Skillnaden med det här konceptet och andra koncept som finns på vissa gym, är att vi alla som leder faktiskt är utbildade inom just mammaträning. De flesta är även mammor själva och har gjort den långa resan med att komma tillbaka i form efter en förlossning, så det finns ingen bättre som kan leda klasserna. Hör skräckhistorier hela tiden om folk som kör mamma/barn klasser på ställen där de har NOLL koll på mammaträning (Nej, det är INTE ok att be mammor göra sit-ups varken raka eller sneda eller ställa dem på ett löpband direkt efter en förlossning eller som PT ge dem värsta kampsportövningarna). Detta leder bara till skador! Så snälla mammor där ute som läser detta, sprid ordet om mammabootcamp och gör er själva en tjänst genom att investera i den här trningsformen eller läsa på själva om hur ni bäst tränar efter en förlossning. För tyvärr finns det INGA garantier på att folk som kallar sig PTs eller tycks ”ha koll” på träning har koll på just MAMMATRÄNING.

Tack för idag mamas, ser fram emot att varje vecka slå nya närvarorekord 😉

Dax för höstterminen!

Yes, då är det dax för en ny terminsstart för oss instruktörer och i höst kommer jag att leda 7 fasta klasser i veckan (spin,core,dans). Utöver detta vill jag ägna 2 dagar åt min egenträning, till att börja med. Jag måste se till så att jag hinner återhämta mig ordentligt och det kommer jag att göra genom att äta och sova ordentligt så att jag håller mig hel och frisk.

Min son börjar förskolan och vi har hört att det ska vara mycket sjukdomar i början då de utsätts för mycket baciller så jag har iallafall börjat ladda både mentalt men även med bra mat för att hålla mig frisk (och en hel del handsprit!).

Utöver klasserna så blir det i alla fall ca 25 fasta massagekunder/veckan (på företag) och sedan kanske jag får in några egna kunder ( i mitt behandlingrum) per vecka. Och så har jag en hel del annat smått och roligt att jobba med om dagarna så det känns som att min höst och vinter kommer att flyga iväg.

Viktigast blir att hålla mig frisk, sedan får jag se vad jag sätter för mål med min träning, men just nu känns det som att jag får helt enkelt vara glas om jag kan få till 2 egna pass/veckan med mitt fullspäckade schema.

Ikväll ska jag iväg på en workshop i afrikansk dans för att lära mig lite nya steg och få inspiration till mina klasser i höst.

Imorgon kör jag alltså igång igen så nu ska jag se igenom mina spellistor så att allt sitter som det ska….nu kör vi 🙂

Morgonpepp!

Gomorron! Här får ni en skön låt att vakna till och som jag just nu kör som ”finallåt” på mina spinningklasser. Ni vet när man är så trött så man bara vill ge upp? Då pumpar den här låten ur högtalarna och man får extra kraft och vill bara sjunga med i refrängen 😉 Man kan byta ut det sista ordet mot allt man inte gillar och vill sparka lite lätt på 😀

Om bemötande!

Jag var på en inspirationsdag i lördags med massa träning och föreläsningar på schemat. Jag avslutade min dag med en föreläsning om bemötande som gav mig en del att tänka på! I mitt dagliga liv får jag hela tiden träffa många fantastiska människor, men även en del som liksom bara ”drar energi” ur en. Som, oavsett hur positiv och glad jag är som person, ändå lyckas få mig att tycka att världen är piss och allt är grått, när jag pratar med dem. Förstår ni vad jag menar?

Bild kopierad från publikt.se

Hur man möter en person, hur man hälsar och hur man pratar med en annan människa är otroligt viktigt! Speciellt inom mitt arbetsområde. Jag ser varje dag som en möjlighet till att lära mig något nytt och jag ser verkligen fram emot varje ”arbetsdag”. Kanske är det därför jag alltid tycks vara en glad och positiv person. Det betyder inte att jag ÄR konstant glad 24/7 (är NÅGON det?), men när jag leder klasser, eller masserar, så går jag in i min roll till 200%. Jag tycker om att göra folk glada, för det gör mig glad också. It’s nice to be nice liksom 😀 Och sedan väljer man ju själv hur man vill bemöta andra. Vår föreläsare berättade en historia som nyligen hänt henne: ”Hon och hennes kollegor ska ut och fika på ett ställe, men det visar sig att det caféet är fullt. Precis på samma gata, vid motsatt hörn, så finns ett annat café som är TOMT. Redan där börjar hon ana oråd, men går dit ändå. Så beställer de var sin kaffe latte, när den ena kommer på att hon vill ha extra starkt kaffe i..hon som stod i kassan var inte direkt trevlig när de kom in från början, men nu suckade hon ljudligt och tyckte det var sååå jobbigt att behöva göra en extra shot kaffe+ att hon då fick dra kortet igen (för det kostade ju 10kr extra..).” Därav förstod hon varför det caféet stod tomt..Alltså, om man jobbar inom ett serviceyrke så måste man tycka om att ta hand om människor. Gör man inte det så bör man byta jobb! Självklart har alla dåliga dagar, men är man professionell så tar man inte med sig de känslorna till jobbet. Jag har själv ibland fått tråkiga nyheter precis innan jag ska in och leda en klass, men då har man ett val (man har alltid ett val!): Antingen så ställer jag in, eller så ”tar jag på mig en mask” och leder klassen som om inget hänt. Nu menar jag inte att man ska ”offra sina känslor” eller något, men mår man dåligt ska man göra något åt saken och inte ta ut det över andra människor. I alla fall inte på jobbet (någonstans måste de få komma ut, och i mitt fall kommer de ut genom stenhård träning eller genom att skälla lite hemma…). Föreläsningen gav mig som sagt en del att tänka på även om det inte direkt var något ”nytt”. Något jag inte tänkt på förut är att ens värderingar påverkar ens bemötande av folk. Vad är det som t.ex. gör att jag erbjuder min plats på bussen (om den är full) till en gammal dam/man, men inte till en ungdom? Jo, för jag har  lärt mig att man erbjuder sin plats åt en gammal dam/man eller någon annan som inte tycks vara stark nog att stå på bussen.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta känner jag, men jag hoppas att detta också får ER att tänka till lite när ni möter en annan människa. Och kom ihåg, att den dagen ni är med om ett otrevligt bemötande från den som sitter i kassan på ICA, Busschauffören, Läkaren, Instruktören etc, kom ihåg att det är ALDRIG ert fel! Sedan är det bra om man anmäler det till den som har ansvaret över den personen, vem vet, i slutändan kanske ni gör den personen en tjänst 😉

Veckans matsedel

Varje söndag brukar vi göra en matsedel för veckan som kommer och utgår ifrån den listan för att göra veckans inköp. Så här kan en vecka t.ex. se ut hos oss:

Vi äter oftast det vi lagar 2 ggr dvs det som blir över från middagen, blir till nästa dags lunch!

– Söndag
Fiskbiffar med råris+ vitlökssås gjord på lätt créme fraiche

– Måndag
Orientalisk kycklingcurry med fullkornsbulgur

– Tisdag
Köttfärssås och spaghetti- Här skiljer sig dock min och mannens/sonens rätt då jag kommer göra spaghetti av zuchinnistrimlor istället för att äta pasta

– Onsdag
Tonfiskburgare med bulgur och vitlöksås- Jag äter med bröd till lunch och utan bröd till middag. Brödet vi använder är Friscobrödet

– Torsdag
cajungryta med ris

– Fredag
Mangokycklingwraps- En egenkomponerad rätt m strimlad kycklingfilé stekt i pannan, tillsätt mango chutney och servera som en vanlig ”taco”. Jag tar inte brödet utan äter allt utom det 🙂

Alla maträtter är enkla att göra och tar inte lång tid att fixa. Just nu är min sambo föräldraledig så det är han som är the masterchef om dagarna (precis som jag var när jag var föräldraledig).

Vårat motto när det gäller matlagning är: Gott, enkelt, snabbt 😀