Fredagsmys

Yes, då var det dax för de där ”Fredagsmyset”. Testade därför att göra lite snacks här hemma:

Zuchinnimuffins: Sätt ugnen på ca 170 grader

Riv en zuchini + krama ur vätskan innan du lägger i dem i muffinsformar (jag gjorde i en muffinsplåt)

Vispa ihop 6 ägg och ca 0,5 dl mjölk + salt och peppar. Häll i äggsmeten i formarna, över zuchinin. Toppa med parmesanost och voilá (efter ca 25 min i ugnen)! Dessa ska jag dock ha som mellanmål

image

Minipizzor av Zuchini 170 grader i ugnen i ca 20 min

Skiva en hel zuchini och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olivolja+ salt

Lägg en klick tomatpuré över skivorna+ toppa med parmesanost….heaven!

image

Trevlig helg på er!

7 dagar kvar!

Är inne i dag 14 utan socker och det som skiljer sig nu, från andra omgångars 21 sockerfria dagar (jag har kört några stycken under året..) så är det att jag nu släppt på att det ska vara ”perfekt”. Det viktigaste är att jag gör framsteg. Jo, det är extra jobbigt vissa dagar men det går om man vill. I helgen hade jag 3 killar här hemma som frossade i kakor och mjuk kola från Wherter’s original (jag ÄLSKAR allt med kola, hemkola, toffifee, english toffe…ja, you get it) men jag tog mina obligatoriska knäckemackor m ägg och citronmajonnäs (hur gott som helst…) samt en kopp grönt te.

Igår gjorde jag ju chokladbollar för att testa ett nytt recept där sockret kom från 4 st dadlar. Och de var fantastiskt goda! Men så pass mättande (innehåller mycket fett!) att man kan äta 2 st max åt gången.

Nu är det 7 dagar kvar och vad händer sedan då? Fick en fråga om jag sedan kommer börja äta socker i alla former igen? Och svaret är: Jag kommer att ”tillåta mig” att äta en kanelbulle om jag vill, men jag ska försöka se till att det är jag som bakat den isåfall 😉 Det är viktigt för mig att veta vad det är jag stoppar i mig. I helgen skulle jag t.ex köpa en smoothie på ett café och frågade om den innehöll naturell yoghurt eller smaksatt. Svaret blev: ”det är naturell yoghurt med vaniljsmak”…Eeeh, ok, men då är den ju inte naturell?! Men istället för att stå där och börja diskutera så valde jag att ta en surdegstoast med kyckling.

Så ett tips är att ”våga vara besvärlig” eller bara nyfiken kund och fråga vad det är din latte innehåller .tex. Min favorit är chailatte och DEN innehåller söt chaisirap bl.a. Men hur ”noga” man är med sin mat beror så klart på vad man vill ha för resultat. Just nu är jag t.ex. livrädd för att bli sjuk (då jag varken har tid/råd med det) och socker är en känd bov som sänker immunförsvaret. Hittills funkar min ”plan” med att hålla mig frisk bra, men jag vågar nog inte riktigt ta ut segerns i förskott förrän jag lyckats roundkicka exakt alla förskolebaciller från min son under hösten/vintern.

Utvärdering av målsättning

Yes, då har det gått 6 veckor sedan jag skrev den här listan. Hur har det då gått?

1. Äta mer proteiner: Jo tack, jag äter dem mycket och gärna 🙂 Helst i form av kvarg med bär och mandlar, eller kesoplättar m bär..eller i en god smoothie.

2. Komma igång med mat/träningsrutiner: Yes, jag äter 5-6 gånger om dagen och får in 1-2 egna träningspass/ vecka (förutom de 7 klasser jag leder..)

3. Få in 2 KB pass/ vecka: Nej, det har jag inte fått in. Hade jag kunnat få in det? Jo, men jag har varit för trött i kroppen och valt att vila mig i form 😉

4. En hel vecka utan sötsaker: Är nu inne på dag 14 av 21 utan urspårning (om man inte räknar tuggummi och proteinpulver som innehåller sötningsmedel samt honung som ingår i vissa såsrecept..). Och här väljer jag alltså att se det från den ljusa sidan och se de framsteg jag har gjort.

5. Gå på minst 1 massagebehandling: check på den, men det var längesen nu!

Gott och blandat

Tänkte ge er lite tips på goda rätter ni kan testa i veckan:

1. I mitten på bilden ser ni en rätt som vi fick i veckans matkasse från Ica. Dock gjorde jag pastan till sambo och son, medan jag körde en Zuchinnipasta. Då använder man sig av en potatisskalare och skalar zuchinnin så att man får långa strimlor. Dessa steker man sedan i lite olja med vitlök och lite salt och serverar som ”pasta”. Supergott och bra för min mage 🙂

2. Kyliga dagar passar det bra med soppa, och i onsdags åt vi den här rätten som ni kan se längst ner i bild.

3. Sedan är jag ju inne i en 21 dagar utan socker period mitt i en ”kvinno”period och idag kände jag därför för att hitta på något gott. Och då fick de bli dessa goda chokladbollar gjorda enligt Paleostilen (som för övrigt är något jag tänker testa mer och mer). Jag bytte dock ut hasselnötsmjöl mot mandelmjöl (som är min nya ”must have” i skafferiet) och hade bara i 4 av 5 dadlar. Hade jag haft i 5 så hade min sambo kanske velat äta fler än en, men då de ej är tillräckligt söta (för honom) så får jag väl äta upp dem helt själv 😉 Sedan rullade jag dem i kokosflingor och åt 2 st och njöt.

Så är ni sugna på något gott är det här ett bra och nyttigt alternativ.

image

21 dagar utan socker

Glömde helt bort att skriva om det i bloggen, men förra veckan började jag med en 21 dagars sockerfri period, efter en helg med för mycket godsaker. Om jag ska vara HELT ärlig så är jag nöjd med att inte ha ätit något sött på 7 dagar nu, men lite ”skräp” har det blivit i form av:

* En mun rosé på mysig middag

* ca 5 tuggummin (bra om man ätit mycket vitlök eller fisk och ska ha massagekunder…)

* En ruta mörk (70%) choklad.

Första dagarna är värst och dagar med extra mycket jobb gäller det att äta ordentliga mellanmål för att inte ”trilla dit”. Men annars gäller det att ta en dag i taget! Och när det känns som jobbigast ställa sig frågan: Varför gör jag det här? Fokus på ditt mål, har du inget mål så blir det svårare att följa!

Kan jag kan du, så…vågar du?

Om matvanor

Läste  ett intressant inlägg om våra matvanor. Skrämmande att hela 15% av vårt dagliga intag kommer ifrån ”tomma kalorier” d v s mat som inte mättar eller ger bra näring för kroppen. Att nya riktlinjer behövs är sant, och sedan bör Livsmedelsverket uppdatera sig lite tycker jag. Att fortfarande säga att man bör äta MER kolhydrater än protein och att man gärna kan ”lägga” till en bit bröd till maten är inte direkt en hjälp på vägen för folk som har viktproblem!

I artikeln står det även att ”Vi måste både få njuta av maten OCH äta nyttigt”, som om det vore 2 skilda saker. Och att det även måste bli ”Lättare att leva på ett sätt som både ger glädje OCH hälsa”. Och det är just den här synen som gör det svårt för folk att ta tag i sina problem. Att äta nyttigt betyder INTE att äta äcklig mat och att leva hälsosamt betyder INTE att man inte känner glädje.

Sedan beror det på vad man vill ha för resultat, alltså hur man vill se ut i kroppen. Oavsett mål, så bör ju den mat man stoppar i sin mun vara till för att få oss att må bra och ge oss tillräckligt med näring, ellerhur?

Mammabootcamp @ Solna/Sundbyberg

Lite bilder från dagens bootcamp med fokuserade och motiverade mammor!

image

image

image

image

Grymt jobbat idag alla!