Håll dig frisk!

Här kommer lite tips på vägen för att hålla dig frisk i höst/vinter:

1. Ät D-vitamintillskott! Speciellt nu under de allt mörkare månaderna kommer så får vi brist på den här supervitaminen, vilket förmodligen gör oss mer sjuka. Läs mer här.

2. Sov! Jag sover mellan 8-9 timmar varje natt för att jag behöver det. Ibland är jag trött redan kl 20.30 och då lägger jag mig då, istället för att ”hålla ut” bara för att man vill se något på tvn. Speciellt som småbarnsförälder bör sömnen prioriteras högt så att man orkar med att gå upp kl 6 även en helgdag….(min son är morgonpigg, men så sover han också ca 12 timmar/natt). Det är under sömnen som kroppen återhämtar sig och ”laddar batterierna”, utan god sömn fungerar inte kroppen optimalt! Läs mer här.

3. Träna! Träna dig stark så att din kropp jobbar så effektivt som möjligt om dagarna. Speciellt om du har ett stillasittande jobb så är fysisk aktivitet viktigt. Vardagsmotion som att cykla till/från jobbet, ta trapporna istället för hissen osv är enkla råd som alla kan följa. Sedan behöver du inte vara flera timmar på gymmet för att det ska vara effektivt, vet du vad du ska göra så räcker 20 min gott och väl. Tänk kvalitet framför kvantitet!

4. Ta bort sockret ur din kost: Testa 21 dagar utan socker för att ”avvänja” kroppen. Absolut inget socker, oavsett om det är frukt, juicer,läsk,godis,kakor,bröd osv. Socker bryter ner immunförsvaret rejält och gör i alla fall mig även svullen och ger mig dålig hy.

5. Sluta stressa! Det som slog mig mest när jag flyttade till Stockholm var att ALLA verkar springa till bussen/t-banan. Folk går fort, är lättirriterade och ibland riktigt otrevliga. Detta kom som en chock för mig som är uppvuxen på en västkustidyll där alla hälsar på alla och har ett leende till övers oavsett dag. Stress bryter inte bara ner ditt immunförsvar, men det gör dig till en sämre människa. Jag har hört historier om 40-åriga Vd:s som dött av hjärtproblem p g a stress och när ni tänker efter så är det väl INGET som är värt att stressa så mycket för?

6. Gå på massage! Om man inte jobbar med massage så tror man oftast att massage är något man bara gör när man har ont någonstans. Ni ska bara veta hur många kunder jag masserar varje vecka som ”inte har några problem” och sedan när man börjar knåda deras ryggar så är det ”aj aj” och ”oj, så ont visste jag inte att jag hade”. Massage är bra för att öka blodcirkulationen i musklerna, men även som avslappning, före/efter träning och för att ge ökad kroppsmedvetenhet (viktigt!). Du kan lura dig själv men inte din massör 😉 Läs mer om massage på min hemsida och boka en tid samtidigt!

7. Ät så naturlig mat som möjligt: Skippa halv- och helfabrikat och gör din egen mat. Du har inte tid eller fantasi eller ork att laga mat? Testa då en matkasse. Jag kan tipsa om Linas matkasse som har väldigt god och hälsosam mat och just nu testar vi även Icas Inspirationskasse och första veckan så fick den 4 av 5 från mig. Mycket ekologisk mat, enkel mat som inte tar lång tid att göra och god mat!

8. Drick vatten! Ett stort glas i timmen är enkelt och bra att komma ihåg. Dricker du för mycket driver du ut viktiga salter ur kroppen som kan göra att du får huvudvärk bl.a. Dricker du för lite så blir du uttorkad och kan få musklekramper bl.a.

9. Vistas ute i friska luften så mycket som möjligt! Speciellt under vinterhalvåret, passa på att ta en lunchpromenad om du jobbar hela dagar inomhus eller gå till- och från jobbet, ta en omväg till t-banan på morgonen osv. Frisk luft gör underverk för din kropp och själ!

10. Omge dig med folk som fyller dig med energi! Undvik energitjuvar, ibland kan det vara svårt om de är i ens närhet (t.ex. i släkten eller i vänskapskretsen) men VEM säger att du MÅSTE umgås med personen mer än behövligt? Du bestämmer.

Yes, nu siktar vi på en frisk höst/vinter ok?

Annonser

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

4 Responses to Håll dig frisk!

  1. fredrik says:

    Bra tips och massage är du bra på

  2. Eva says:

    Tack för bra tips! Du är verkligen full av energi och ger inspiration!
    Att träna och träffa härliga vänner ger ju en massa energi. Ytterligare tips, som du redan har skrivit mellan raderna, är att äta tillräckligt, en kropp som svälter kan inte samtidigt skydda oss från sjukdomar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: