Sant!

Något som många överviktiga människor går runt och ”skyller på” är att de har ett kraftigt benstomme och att det är DÄRFÖR de väger så mycket som de gör. Jag har ett minne av att jag då som 14 åring gick till skolsyster för att väga mig och att jag började storlipa när jag såg siffrorna. Att väga nästa 70 kilo som 14 åring är INTE kul. Och kanske var det p g a mina tårar som hon sa: ”Men du har ju kraftigt benstomme, det är därför du väger så mycket”. Efter det följde i alla fall en intensiv period av att föra matdagbok (jag åt vitt bröd med sylt på istället för mörkt bröd med pålägg. Det innehöll ju mindre kalorier…) och långa promenader varje dag. Den där ”kraftiga benstommen” måste då ha blivit rejält förtunnat då jag nu väger mer än 10 kilo mindre….Och äter mer än någonsin gör jag också TÄNK om jag vetat då, vad jag vet nu. Då hade jag kanske också längtat tillbaka till min tonårstid (nu ryser jag mest vid tanke på den..). Istället är jag glad åt att livet och kroppen tycks bli bättre med åren 😀

Så, fett är fett. Bli medveten om vad du stoppar i dig och hur mycket du rör dig om dagarna. En frisk och glad kropp är INTE en överviktig kropp. Oavsett vad folk som är överviktiga säger. Innerst inne tror jag att alla vill vara friska och orka med sin vardag utan problem.

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

