7 dagar kvar!

Är inne i dag 14 utan socker och det som skiljer sig nu, från andra omgångars 21 sockerfria dagar (jag har kört några stycken under året..) så är det att jag nu släppt på att det ska vara ”perfekt”. Det viktigaste är att jag gör framsteg. Jo, det är extra jobbigt vissa dagar men det går om man vill. I helgen hade jag 3 killar här hemma som frossade i kakor och mjuk kola från Wherter’s original (jag ÄLSKAR allt med kola, hemkola, toffifee, english toffe…ja, you get it) men jag tog mina obligatoriska knäckemackor m ägg och citronmajonnäs (hur gott som helst…) samt en kopp grönt te.

Igår gjorde jag ju chokladbollar för att testa ett nytt recept där sockret kom från 4 st dadlar. Och de var fantastiskt goda! Men så pass mättande (innehåller mycket fett!) att man kan äta 2 st max åt gången.

Nu är det 7 dagar kvar och vad händer sedan då? Fick en fråga om jag sedan kommer börja äta socker i alla former igen? Och svaret är: Jag kommer att ”tillåta mig” att äta en kanelbulle om jag vill, men jag ska försöka se till att det är jag som bakat den isåfall 😉 Det är viktigt för mig att veta vad det är jag stoppar i mig. I helgen skulle jag t.ex köpa en smoothie på ett café och frågade om den innehöll naturell yoghurt eller smaksatt. Svaret blev: ”det är naturell yoghurt med vaniljsmak”…Eeeh, ok, men då är den ju inte naturell?! Men istället för att stå där och börja diskutera så valde jag att ta en surdegstoast med kyckling.

Så ett tips är att ”våga vara besvärlig” eller bara nyfiken kund och fråga vad det är din latte innehåller .tex. Min favorit är chailatte och DEN innehåller söt chaisirap bl.a. Men hur ”noga” man är med sin mat beror så klart på vad man vill ha för resultat. Just nu är jag t.ex. livrädd för att bli sjuk (då jag varken har tid/råd med det) och socker är en känd bov som sänker immunförsvaret. Hittills funkar min ”plan” med att hålla mig frisk bra, men jag vågar nog inte riktigt ta ut segerns i förskott förrän jag lyckats roundkicka exakt alla förskolebaciller från min son under hösten/vintern.

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

3 Responses to 7 dagar kvar!

  1. Josefine says:

    Socker är verkligen en bov. Provbakade kakor igår ( ska ha namngivning i november för yngsta)… Nästa gång jag bakat åker de ut till svärmor och svärfar för att husera i deras hus kan jag tala om. Finns några få kakor kvar. Och jag som varit så duktig på senaste.

    Ska verkligen försöka följa dina fotspår här. Det är faktiskt väldigt kul att utmana sig själv och som du skriver – första dagarna är värst!

    • doit4life says:

      Ja,jag kan verkligen inte ha något sött hemma för då äter jag upp exakt allt. Tycker själv att sockersuget försvann lite när jag slutade amma. Men det går upp och ner…just nu går det bra så länge jag är mätt 😉

  2. Josefine says:

    Ja jag ammar ju och vissa (framförallt) kvällar är OMÖJLIGA!! Ikväll har jag gått bärsärk hemma i skåpen, efter något som skulle efterlikna chips. Jag var så saltsugen och fattar inte riktigt varför.

    Det blev lite JS (Utan salt) och havregrynsgröt – haha! Nom nom 😉

Kommentera

