Ett friskare Sverige

Den här veckan uppmärksammas motion och hälsosam kost extra mycket, tack vare ett friskare Sverige. Ett bra initiativ tycker jag som jobbar med dessa frågor på heltid. De flesta av mina massagekunder hör till gruppen ”stillsittande” p g a deras kontorsarbeten, vilket inte bara påverkar deras kroppar på ett fysiskt plan, utan även psykiskt. I den här rapporten kan man bl a läsa :Genomgången av forskningslitteraturen visar att även personer som regelbundet är fysiskt aktiva sannolikt har en ökad risk att dö i förtid och att drabbas av bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, om de samtidigt sitter stilla mycket i övrigt.

Och det är främst av de orsakerna som jag önskar att folk kunde vara lite mer fysiskt aktiva. Inte bara för att ”gå ner i vikt” eller ”få fastare kropp”, utan för att det faktiskt handlar om vår hälsa, i helhet.

Som mamma så är det viktigt för mig att ge både goda matvanor och rörelsevanor till mitt barn. I den här foldern kan man bl.a läsa att fysiskt aktivitet inte bara bidrar till att barn får en bättre inlärningsförmåga, men de blir friskare som vuxna, får ett starkare skelett och risken för att bli överviktig minskar betydligt.

Så jag önskar att alla föräldrar kan ta sitt ansvar och bli medvetna om hur viktigt det är med rörelse och hälsosam mat. För hela familjen!

För inget barn vill vara ”den tjocka” eller den som inte orkar med skolgympan. Tro mig, jag var själv en sådan.

Barndomen är något vi inte kan ändra på, men vi kan ändra på hur vi ska förhålla oss till den. Jag har valt att se det som en lärdom för att nu, som mamma, göra rätt. Med en idrottstokig pappa och en hälsomedveten mamma så har jag svårt att tro att min son kommer bli en soffpotatis 😉

Här under är en bild från dagens mammabootcamp i ett härligt höstväder. Färgerna så här års är så fina och varje dag som man får vara frisk är en bra dag, tycker jag.

Kul att se att vissa av barnen på dagens pass också ville ”träna lite” i form av diverse rygg- till magrullningar, sidoplankor och krypgång . Dessa barn kommer garanterat att bli starka och friska som vuxna. 😀

image

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

