Sluta få skuldkänslor!

Det här med att få skuldkänslor för att man äter godis och bullar eller annat onyttigt…varför? Så vitt jag vet så är det ingen annan som kan tvinga en att äta sådant, och om du då själv VALT att stoppa det i dig, varför få skuldkänslor?

Det finns INGEN i denna värld som äter helt PERFEKT 24/7. Inte ens folk med magrutor. Folk med magrutor tar oftast en hel del preparat för att orka träna så HÅRT som de gör och samtidigt ligga på ett kaloriunderskott. Men detta är något de gör i perioder. I alla fall de som tävlar. För jag tror inte att det finns någon som ORKAR leva så strikt 365 dagar om året. INGEN!

Själv tänker jag att om jag äter 80% bra så kan resterande 20% få vara sådant som jag i normala fall inte äter. Det handlar om att hitta en balans. Men jag erkänner att även jag kan få skuldkänslor när jag köper något onyttigt och ser mig om så att det inte står någon jag känner i närheten när jag köper det. Detta är något vi alla måste jobba på. För det här med att ändra livsstil handlar ju om att göra det för livet. Och sådant tar tid och är en pågående process i mitt fall. Jag har lärt mig otroligt mycket om hur min kropp fungerar under alla år som jag kämpat med min vikt och är oerhört glad att jag nu kommit till en punkt där vikten inte är det som betyder något för mig. För mig är det viktigare att känna mig stark och vältränad, orka med min vardag och att få vara frisk i både kropp och själ. Men det är svårt och finns inga genvägar för att ta sig hit, till ”den ljusa sidan”. Man måste ta tag i sina problem, både kostmässigt, träningsmässigt, men framför allt mentalt.

Och, det viktigaste av allt: Att våga tro på sig själv längs vägen och att skaffa professionell hjälp om så behövs.

Så, från och med nu kan vi väl enas om att vi äter medvetet och slutar få skuldkänslor?

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

2 Responses to Sluta få skuldkänslor!

  1. Johanna Warén says:

    Visst, man gör sina egna val, man väljer att äta en kaka eller dyl vid fel tillfällen och ja, man får dåligt samvete för man hade ju tänkt sig att inte göra just detta! Jag tror att förbättra sina vanor till medvetet ätande måste vara som att sluta röka/snusa. Man faller ditt till och från och då blir man besviken på sig själv. Och det är svårt! (nu låter det kanske som om jag äter fel 24/7, vilket jag inte gör men det blir nog lite mer än nödvändigt)

    Men du säger så rätt, detta är en process och det tar tid! En lång tid. Och vi människor tenderar att ge upp på tok för lätt, vilket har sagts av dig förut. Det gäller att kämpa och inte kasta in handduken för tidigt.
    Det är dock så skönt att läsa att även du har brister, när man tar dessa snedsteg i onödan så intalar man sig själv att man är den enda som gör det, men tack och lov så är ingen perfekt, som du säger.
    Jag anser dock att livet är för kort för att inte njuta av det, så jag jobbar på att lära mig äta medvetet men det kommer att finnas medvetna val då jag väljer godsakerna som bör undvikas.
    80/20 låter som en bra deal tycker jag, efter att man har hittat ”toppformen” och ska jobba på att behålla den.

    Lite tankar en torsdagskväll då fyra rutor marabou daim har intagits, helt i onödan men jag gjorde mitt val och tänker stå för det! 🙂

    • doit4life says:

      Livet är absolut för kort för att inte njuta av det! Med det sagt, vad är det som säger att man inte kan njuta av livet om man vill äta hälsosamt? Vi måste bort ifrån det här med att ”unna sig” (fel mat) och att ”njuta” av fel mat. Jag ”unnar mig” bra mat och njuter av god hälsosam mat likaväl som jag kan njuta av kakor och bullar 😉

Kommentera

