Pepptalk

I dessa tider av mörker, trötthet och sjukdomar så kan det vissa dagar kännas som att man bara går omkring och överlever dagen, istället för att leva fullt ut. I mitt jobb som massör så märks detta extra tydligt då kunderna i dessa tider ofta mår dåligt. Det kan bero på allt ifrån att de inte trivs på sina jobb, till att de är så stressade att de ej kan sova, att de konstant blir sjuka etc.

Och jag tycker att man ska tillåta sig att få känna som man vill, men om det gått så långt att man konstant klagar på livet i sig…Då behöver man hjälp! Tyvärr så är det ytterst få som tar tag i sina problem och gör något åt saken. Istället går de hellre omkring och klagar och smittar av sig på folk i sin närhet.

Men. Kom ALLTID ihåg att det bara är DU själv som kan ta dig ur det där mörka hålet. Av egen erfarenhet så vet jag att det kan vara svårt att ta sig upp till ytan igen och börja tänka positivt, men det är fullt MÖJLIGT!

Just nu känner jag mig t.ex. inte i toppform och väljer därför att lyssna på kroppen. Jag prioriterar bra mat och sömn istället för att bli stressad över att jag inte får till mina egna träningspass eller att jag måste avboka jobb.

Det är viktigt att alltid fråga sig: För vems skull gör jag det här?

För ett år sedan var jag mammaledig och hade som tanke att jag skulle starta eget. Men jag fick inte ihop det på dagarna. Vissa dagar hann jag inte ens borsta tänderna och vår lägenhet såg ut som ett bombnedslag. Prio nummer ett då var sömn, mat och träning. För min egen skull, men också för familjeron 😉

Ett år senare sitter jag här, vid hemmakontoret och jobbar med mitt företag för fullt. Jag jobbar med något som för ett år sedan ( och långt därinnan) endast verkade vara en ouppnåelig dröm.

Med detta vill jag säga att man inte ska ge upp om något känns jobbigt. Lika viktigt som det är att tillåta sig att få tycka allt är piss (jo, det är ok!) så måste man ändå tänka om och fokusera på att lösa sina problem.

Vissa saker KAN man kontrollera och andra inte. Då gäller det att välja. Fokusera på det jag KAN kontrollera, eller ska jag bli stressad och sjuk över att jag inte kan göra något åt saken? Jag säger inte att det är lätt, men det är fullt möjligt!

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

3 Responses to Pepptalk

  1. Sofia says:

    Topp! Precis så är det. Alla känner nog igen sig i det här. Hemma hos oss har vi därför tagit tag i sånt som skapar vardagsstress på högsta I-landsnivå: matlagning/handling o städning. Vi testar nu både städhjälp (3 tim varannan vecka) och matkasse. Och jag kan säga att det är det bästa vi gjort! Jag var länge lite emot såna tjänster eftersom jag tyckte att man borde kunna klara det själv. Men fan, i mörka november med dubbla jobb (roliga dock) o en liten 16-månaders som inte sover så mkt på nätterna är jag inte så kaxig längre. Klart man kan ta hjälp. Och prisvärt är det också. Helt plötsligt finns energi att göra annat o tänka positivt.

    Sen har vi bildat en träningsgrupp på jobbet. Då kommer man verkligen iväg, tar vara på ljuset o peppar varann!

Kommentera

