Träning under graviditet

I helgen var jag på en vidareutbildning inom träning under graviditet. Utbildningen leddes av Maria Wigbrant, som skrivit boken här under (som ALLA gravida bör skaffa sig!). Då jag redan hade den boken i min bokhylla och läst på en hel del om just träning under graviditet så var det mycket jag redan visste. Men som det brukar vara när man går på kurser/utbildningar så lär man sig ALLTID något nytt.
image

Något som känns skrämmande är att träning under graviditet ingår i barnmorskornas utbildning, endast sedan 4 år tillbaka och BARA om du utbildar dig i Stockholm. Detta måste det bli ändring på! Eller att det ska vara ett obligatoriskt större inslag än vad det är i PT- utbildningarna idag.

Varför ska man träna under en graviditet då?

* Tränande kvinnor föder oftare normalstora barn d v s 3,5-3,7 kg. Detta innebär att risken för att spricka vid en förlossning (som MÅNGA är rädda för) minskar betydligt!

* Mindre spänning och trötthet under din graviditet

* Mindre belastning på leder och ligament, d v s risken för att du drabbas av rygg/axelproblem minskar.

*  Snabbare tillväxt av moderkakan d v s ditt barn i magen får bättre syretillförsel.

* Minskad risk för komplicerade förlossningar

* Minskat behov av smärtlindring under förlossningen

* Snabbare återhämtning efter förlossningen

Maria jobbar själv som barnmorska och berättade att det blir fler och fler överviktiga och obesa mammor som kommer in och ska föda och att deras förlossningar inte är speciellt roliga p g a att det blir så många komplikationer.  Jag känner mig därför mer än någonsin peppad till att hjälpa gravida kvinnor att fortsätta med sin träning!

Så att fler mammor kan få känna sig starka,friska och att framför allt deras barn föds starka och friska! Sedan vill jag fylla gymmen med tränande gravida mammor så att vi kan få bort den här jävla okunskapen om att gravida kvinnor inte ska träna! Under min graviditet tränade jag en hel del och kan bara säga att så här efteråt är jag så otroligt tacksam för att jag fortsatte.

image

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

