Tips på mellanmål

Tänkte dela med mig av lite tips på goda,enkla,hälsosamma mellanmål som jag brukar äta. Mellanmål är viktigt att äta för att hålla blodsockret i schack, för att hålla igång förbränningen och för att nära kroppen före/efter träning. En samling av recept och tips finns här. Här nedanför kommer lite bilder på några av mina favoritmellismål 🙂

Bild

Detta är en matsäck jag gjorde inför en utbildningsdag: En tortillabröd fylld med mosad banan och ekologiskt osaltat jordnötssmör. Sötmandlar. Äpplen, proteinshejk, en burk med kesella+ frysta hallon och riven kokos.  Här nedanför en glutenfri plätt med mosad banan och mandelsmör på toppen. Bild

Bild

Till vänster: En skål med turkisk lättyoghurt, stekta äpplen i kanel och kokossocker+ riven kokost på toppen.

En smoothie gjord på ca 1 dl kesella, 1 dl lättmjölk, en näve frysta bär+ proteinpulver.

En riskaka med hasselnötssmör på botten och skivad banan på toppen.

BildBild

Det behöver inte vara så komplicerat! Bra saker att ha hemma är t.ex:

*Kesella

*Keso

*Ägg

*Frysta bär

*Nötter/Smör av nötter

*Frukt

*Riskakor gjorda på råris, gärna ekologiska samt osaltade

*Lättyoghurt

Kom ihåg att få i dig kolhydrater+ proteiner. Många äter bara en frukt som mellanmål med det räcker inte på långa vägar! Frukt och keso= Ok, men försök variera dig.

Men MÅSTE man äta mellanmål? Svaret är att du måste ingenting. Men för MIG så hjälper ett mellanmål mig att inte bli sugen på sötsaker, att hålla min energinivå jämn, att orka med mina arbetsdagar/mammalivet.

Vad äter du helst till mellanmål? Och äter du mellanmål? Kommentera gärna!

 

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

