Ett förtydligande om plankor samt tips på app

Jag måste tipsa om den här appen som den erfarna och mycket duktiga träningsprofilen Katarina Woxnerud tagit fram. Ett steg- för steg program för er nyblivna mammor och hur ni på ett säkert sätt tränar upp er funktion i magmusklerna efter graviditet och förlossning. Jag erkänner att jag är en plankoman och att jag förmodligen varit otydlig i mina råd till er mammor som frågat mig om hur man tränar magen efter att man fött barn. Jag fick nys om den här appen och blev så klart lite irriterad när det stod att man ej fick göra plankor som nybliven mamma. Men efter att ha rådfrågat Olga Rönnberg och även frågat Katarina Woxnerud genom hennes hemsida mammamage så har jag insett att jag inte har varit tydlig nog med mina direktiv, samt att jag har MYCKET kvar att lära, vilket jag tycker känns jättespännande! Som nybliven mamma fokuserar man nästan enbart på att få tillbaka det ”yttre utseendet” på sin mage. Vilket i och för sig är väldigt vanligt även om man aldrig har fött barn. Men det är viktigt att hitta AKTIVERINGEN av magmuskulaturen innan man börjar planka eller göra andra tyngre magövningar. Jag har tyvärr inte skrivit så mycket om detta, men från och med idag ska jag bli mer tydlig. Jag skrev ett inlägg i juni 2011, när jag satte igång med min träning efter förlossningen om hur man kan göra för att hitta sina magmuskler. Men i appen får du tydliga instruktioner i bild och film samt att du själv kan ”stämma av” och testa dig själv efter varje nivå. Jag brukar poängtera att man ska skynda långsamt och att man ska tänka funktion först och främst, vilket jag är glad att Katarina också gör. Jag har själv inte testat appen (jag är ingen stor bloggare som får det skickat till sig för en utvärdering/ göra reklam för den)men jag tänker absolut betala för appen och själv testa och återkomma med betyg om den. Så, till er mammor där ute: Tänk funktion i första hand när det gäller er mage! Och plankan är en bra övning, dock inte om man inte har kontroll på sin magmuskulatur och det har man absolut inte, direkt efter sin förlossning.

Annonser

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

One Response to Ett förtydligande om plankor samt tips på app

  1. Pingback: Doit4life tipsar om MammaMage | MammaMage

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: