The Nike Blast 2013

Har i helgen varit på The Nike Blast som är ett årligt återkommande event för träningsnördar 😉 Jag gick inte på så många träningsklasser, som jag brukar, utan tog det mer som inspiration och gick på en del föreläsningar också. Lite bilder från helgen:

Här under gjorde jag mig redo för en kettlebellklass med Steve Cotter. Jag tycker att han gav bra direktiv och gjorde det bästa av situationen då han ensam skulle köra en kettlebellklass för ca 400 deltagare….överlag så tycker jag att alla instruktörer skulle fokuserat mer på att tänka på att prata mer teknik och utförande och inte bara visa övningen och sedan tokköra. Men jag kan förstå att det kunde kännas stressigt med tanke på att de bara hade 45 minuter på sig/klass.  Men just kettlebells är speciellt då man jobbar med ett annorlunda redskap som kräver kunskap om hur man ska hantera det (hålla i den och arbeta med den). Såg bl.a en gravid kvinna (rejäl mage) som körde som en tok med kettlebellen och jag fick till slut försöka fokusera på mig själv då jag  bara tänkte ”nej, nej, nej” när jag såg henne. De övningar vi körde just där och då skulle jag inte rekommendera för gravida f o m månad 4-5 ca.
image

En av mina favoritföreläsare var, helt otippat, Sanna Kallur. Hon utgick ifrån en fråga som hon ofta får ”Hur orkar du?”. Alltså hur man orkar pressa sig så hårt i sin träning, hur man orkar komma tillbaka efter alla bakslag osv. En mycket givande föreläsning om motivation och att inte vara rädd att göra misstag.

image

Sedan kollade jag på när andra körde NTC Run som var träning med inriktning på löpning d v s bra styrkeövningar för löpare samt även lite löpteknik av Sanna Kallur 🙂

image

En annan bra föreläsning hölls av Ian Houghton. Klassen hette ”Strong is the new Skinny” och handlade om varför styrketräning är så viktigt för oss (skadeförebyggande bl.a.). Bilden nedan visar olika kroppsideal som finns. Av dessa 5 bilder så väljer jag det i mitten, d v s en atletisk kropp och gärna Sanna Kallurs 😉

image

Själva eventet är proffsigt upplagt men tycker att de som jobbar där bör ha koll på var saker och ting ligger, om man frågar efter en speciell hall t.ex. Att man helt enkelt läser in sig lite på ens arbetsplats. Jag skulle tagit en massagebehandling där också men det räckte med att jag såg hur massörerna stod och jobbade (för låg bänk och hemsk arbetsteknik) för att jag skulle välja bort det. Sedan var det en hel del gravida som var på eventet och då skulle jag önskat minst en klass och föreläsning om träning för gravida och efter förlossning.

Håll utkik under veckan för fler inlägg, inspirerade av eventet.

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

