Stöd våra barnmorskor!

I morse när jag var inne på facebook såg jag den här gruppen som kändes självklar att stödja.  Läste även precis den här artikeln i DN och blir riktigt förbannad. För hur fan tänker politiker idag? Jag bor i Solna, där vi betalar mindre skatt än många kommuner i Stockholm. Och det byggs otroligt mycket nya bostäder (vilket behövs!) och det rustas upp i lekparker osv. Samtidigt går alltså barnmorskorna på knäna för att hinna med att göra sitt jobb.Bild från gp.se

 Och så är det är överfullt på Karolinska bl.a så att svårt sjuka människor tvingas åka hem för att det inte finns platser att ligga på. Detta är ju oacceptabelt! Jag betalar GÄRNA mer i skatt för att förlossningsvården och sjukvården ska bli bättre, för jag förstår att det inte går att ”trolla” fram pengar som inte finns. Samtidigt kan man ju undra vem/vilka det är som bestämmer hur budgeten i en kommun ska fördelas? Och oavsett vilken politik man föredrar så är jag helt säker på att ingen som ligger på förlossningen vill tvingas föda sitt barn på en handikapptoalett eller känna sig rädd och mer stressad för att man inte har en närvarande barnmorska som samtidigt har hand om flera andra mammor i samma situation. Eller att man tvingas åka hem från akuten när man mår som sämst. Nej, nu måste vi alla hjälpas åt för att få våra politiker att prioritera rätt saker och samtidigt också tänka igenom NOGA vilka det är vi väljer till dessa positioner i nästa val.

Ps. För egen del så är det viktigare än någonsin att hålla mig och familjen frisk och stark så att man 1. Slipper uppsöka sjukhus och 2. Att min nästa förlossning blir precis så smidig och lugn som min första blev (tack vare att jag hade en bra coach i min sambo som fanns där för mig och kunde påminna mig om att andas och slappna av när jag hade som mest ont. Tack än en gång Annas Profylax!).  Ds.

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Kommentera

