Gravid?

Gomorron på er! Satt precis och åt min gröt och fick se den här artikeln. Min första tanke var: ”Shit, stackars mamma!”. Men sedan läser man att hon själv väger 240 (!) kg, har diabetes och att det här blir hennes 14e (!!) barn. Plötsligt tycker jag synd om barnen och jag undrar hur mycket den här mamman orkar ta hand om och leka med sina barn. Nu är ju det här ett extremfall, men det finns väldigt många som tror att bara för att de blir gravida så kan de ”spåra ur helt” när det gäller maten. Visst, det finns en del som inte vill gå upp i vikt alls, men det är inte heller realistiskt. Man SKA, och BEHÖVER gå upp i vikt när man är gravid, men hur MYCKET styrs av hur du ser ut från början, hur du äter, hur du rör på dig osv.

Här kan du göra ett litet test på hur mycket du bör/kommer gå upp i vikt under dina 9 månader. Gjorde testet och för mig stod det 13,6 kg, vilket stämmer ganska bra med hur jag gick upp under min graviditet.

Det här med att ”man äter för två” är bara rent skitsnack så lyssna inte på era mammor/mormor/farmor som försöker trycka i er extra mat och kakor när ni är gravida. Enligt Livsmedesverket så är dessa riktlinjer bra att följa:

”Hur mycket ska jag äta?

När du är gravid behöver du mer näring än annars, men inte så mycket mer kalorier.

I genomsnitt behövs så här mycket extra mat per dag:

Månad 1–3:  1 frukt
Månad 4–6:  1 matigt mellanmål och 1 frukt
Månad 7–9:  2 matiga mellanmål och 1 frukt”. Källa: slv.se

Sedan ska du röra på dig MINST 30 minuter VARJE DAG. Beroende på hur fysiskt jobb du har, ju mer du sitter på jobbet desto mer rörelse behöver du. Tränade du mycket innan din graviditet så kan du fortsätta så länge det känns bra samt anpassa din träning till hur dagsformen känns. Har du aldrig någonsin tränat förut så är det inte läge att börja tokträna nu, men lätt styrketräning och promenader kan alla göra.

Med rätt kost och rörelse så kan din graviditet bli en positiv upplevelse utan för stor viktuppgång,svullen kropp och illamående. Som sagt, man har alltid ett val och det är inte värt att må dåligt under sin graviditet bara för att man slarvar under tiden. Du kommer även få en bättre förlossning (barnet blir inte för stort) och återhämtningen efteråt kommer att gå smidigare.

Så, det är ditt val 🙂

Ps. Är det här inte information nog för dig så tänk på ditt ofödda barn som kan riskera att födas med sjukdomar eller med extremt sötsug. Gör det för barnets skull! Ds.

Om doit4life
Är en nybliven egen företagare inom friskvårdsområdet, med stora mål och drömmar. Brinner just nu lite extra för mammaträning men skriver en hel del om min vardag som småbarnsmamma, gruppträningsinstruktör och massör.

Lämna en kommentar